Digitaal onderlegd of blijvend de onderliggende partij?

De digitale kloof wordt alsmaar groter!

Analyse | door Paulo Moekotte
25 april 2018 | Digitalisering van het onderwijs kent vele dimensies. Paulo Moekotte wijst in zijn recente practorale rede op de rol van docenten om te gaan met de kwaliteiten van en verschillen tussen leerlingen in het (v)mbo.
(foto: Stocksnap)
De voortschrijdende technologisering is overal, maar de gevolgen ervan zijn ongelijk verdeeld. Volge
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Paulo Moekotte :  Practor Mediawijsheid

Paulo Moekotte is practor mediawijsheid bij het Media College Amsterdam en senior beleidsadviseur bij ROC van Twente.

Literatuurverwijzingen

Baay, P., Buisman, M., & Houtkoop, W. (2015).

Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld. Vaardigheden van burgers en aanpassingen door overheden. ’s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Boeke, H. (Red.) (2017).

Monitor Jeugd en Media Gebruik van digitale media door jongeren. Zoetermeer: Kennisnet.

Bovens, M., Keizer, A. G., & Tiemeijer, W. (2017).

Weten is nog geen doen: Een realistisch perspectief op redzaamheid. WRR Rapporten aan de Regering, (97).

Boyd, d. (2014).

It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens. It’s Complicated: the Social Lives of Networked Teens, New Haven – Londen: Yale University Press.

Lowyck, J. (1998).

De leraar als tienkamper. Herwaardering van de leerkracht, 89-112.

 

Luyten, H., Veen, D., & Meelissen, M. (2015).

De relatie tussen leerling- en schoolkenmerken en digitale geletterdheid van 14-jarigen: secundaire analyses op de data van ICILS-2013. Enschede: Universiteit Twente.

Moekotte, P. B. F. (2016).

Exploring Learning Technologies and Social Media for VET Students at Risk. Dissertatie. Heerlen: Open Universiteit.

Moekotte, P. B. F. (2018).

Toekomstgericht, mediawijs beroepsonderwijs: start van een succesvolle loopbaan voor iedere jonge professional. Practorale rede. Amsterdam: Media College Amsterdam.

Munniksma, A., Dijkstra, A. B., van der Veen, I., Ledoux, G., van de Werfhorst, H., & ten Dam, G. (2017).

Burgerschap in het voortgezet onderwijs. Nederland in vergelijkend perspectief. Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam: Amsterdam University Pres.

Smeets, E., Aalders, P., & Van der Horst, J. (2017b).

Mediawijsheid Onderzoek bij leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Nijmegen: KBA.

Van Dijk, J. A. G. M. (2013). A theory of the digital divide. In M. Ragnedda en & G. W. Muschert (Red.),

The digital divide: The Internet and social inequality in international perspective (Vol. 73, pp 29-51). New York: Routledge.

Van Elswijk, M. (Red.) (2017).

Vier in balans monitor: de hoofdlijn. Zoetermeer: Kennisnet.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK