Competenties ontwikkelen in spelvorm

Een spel dat online te spelen is, laat studenten in de huid kruipen van iemand die een complex project tot een goed einde moet brengen. Na afloop beoordelen studenten elkaar op hun gedrag en de keuzes die in het spel zijn gemaakt.
“Het gaat om een spel waarbij studenten individueel als projectmanager aan de slag gaan,” legt docent-onderzoeker Djoerd Hiemstra (NHL Stenden) uit. “Een student krijgt een casus voorgeschoteld en wordt tijdens het proces geconfronteerd met verschillende problemen waar oplossingen voor bedacht moeten worden. In totaal duurt het spel ongeveer een uur.”
Stimulans voor vernieuwing
Hiemstra is projectleider van het SiGa-Lab van NHL Stenden. In dat lab worden simulaties en serious games Een serious game is een spel met een ander doel dan simpelweg vermaak. Het voornaamste doel kan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht zijn. gespeeld die studenten helpen bij het ontwikkelen van professionele competenties als leiderschap, samenwerking en communicatie. Het spel rond projectmanagement is er daar een van en richt zich nu op studenten Communication & Multimedia Design.
Onlangs kregen Hiemstra en zijn collega’s een subsidie in het kader van de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs van SURF. De regeling werd in 2014 door toenmalig OCW-minister Jet Bussemaker in het leven geroepen om vernieuwing in het onderwijs te stimuleren.
Het project van NHL Stenden krijgt een subsidie om te onderzoeken in hoeverre online peer feedback van toegevoegde waarde is voor het leerproces van de studenten. “Op dit moment is het zo dat de nabespreking van en feedback op het spel klassikaal gedaan wordt,” legt Hiemstra uit. “We willen nu kijken of het mogelijk is dat studenten elkaar online feedback geven op gedrag en keuzes.”
Kans voor andere hogescholen
Volgens Hiemstra heeft die nieuwe benadering twee mogelijke voordelen. “Allereerst is er het didactische voordeel. Als studenten elkaar feedback geven, dwing je ze als het ware ook zelf les te geven. Dat is in zichzelf heel leerzaam. Daar komt bij dat deze benadering docenten veel werk uit handen neemt. Zo kunnen ze deze werkvorm met grotere groepen studenten doen.”
Hoewel het spel op dit moment alleen nog bij de opleiding CMD gebruikt wordt, hoopt Hiemstra dat ook andere opleidingen er in de toekomst mee gaan werken. “Het spel kan in principe hbo-breed worden ingezet, het is een heel relatief eenvoudige toepassing die iedere docent kan gebruiken. Het zou mooi zijn als er ook op andere hogescholen mee geëxperimenteerd gaat worden.”
Het is voor het vierde jaar op rij dat SURF projectvoorstellen honoreert in het kader van de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs. Er zijn dit jaar 39 voorstellen ingediend, waarvan er 12 werden gehonoreerd. Naast NHL Stenden kregen onder meer de TU Delft, Universiteit Utrecht, Haagse Hogeschool en Saxion subsidie voor projecten variërend van blended onderwijs over circulaire economie tot het voorbereiden op de scriptie met behulp van gaming.
Meest Gelezen
Onderwijs zorgt zelf voor stress bij studenten
‘Verstoorde arbeidsverhouding’ als ontslaggrond ondermijnt sociale veiligheid’
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
