Docenten in opleiding kijken over de grens

Verslag | door Tim Cardol
15 mei 2018 | Voor de elfde keer komt het netwerk Global Partners in Education dit jaar samen. Plaats van handeling: de faculteit Educatie van de HAN in Nijmegen. “Het is heel belangrijk dat je elkaar eens in de tijd echt ontmoet als je wilt dat dit soort samenwerkingen duurzaam blijft bestaan.”
Internationale vlaggen (foto: UN Climate Change)

Het Global Partners in Education is een samenwerkingsverband van universiteiten en lerarenopleiders van Japan tot Peru en van Polen tot de Verenigde Staten. Doel is om het mondiaal burgerschapsonderwijs verder te ontwikkelen en de uitwisseling van ideeën te bevorderen.

Voor de HAN is het netwerk van grote meerwaarde vertelt Karin van Weegen, directeur van de pabo. “Onze docenten komen straks te werken op basisscholen waar de kans groot is dat ze maken krijgen met hele diverse klassen. Tegelijkertijd is het nog steeds zo dat dit op de pabo zelf niet per se het geval is. Dan heb je een netwerk als GPE nodig om dat toch te organiseren.”

Leerzame ontmoetingen

Van Weegen vertelt over een student van de pabo die via het netwerk in contact kwam met een andere student uit Libanon. “Zij hadden via Skype contact met elkaar en leerden elkaars cultuur op die manier kennen. Dat was nog lastig, want studenten hebben lastige vragen voor elkaar, over religie bijvoorbeeld. Dat soort contacten is dus heel leerzaam.”

Inmiddels zijn er wereldwijd 44 instituten aangesloten bij het netwerk. Op de pabo in Nijmegen doen met name tweede- en derdejaarsstudenten mee aan het netwerk. Zo komen ze in contact met studiegenoten verspreid over de rest van de wereld en gaan ze in discussie over wat het betekent om voor een klas vol verschillende culturen te staan.

Abderrahman El Aissati van de Tilburg University is naar de conferentie in Nijmegen gekomen om te vertellen wat die multiculturaliteit betekent. Hij doet onderzoek naar meertaligheid en de verschillende talen die in Marokko gesproken worden. Een van de problemen die hij constateert zijn de vooroordelen waarmee nieuwkomers vaak tegemoet getreden wordt, bijvoorbeeld waar het de taal die iemand spreekt betreft. “Jij komt uit Marokko, dus je spreekt Marokkaans. Terwijl er in Marokko drie hele verschillende talen gesproken worden.”

Eerst lokaal, dan mondiaal

Volgens El Aissati is het van belang om als je praat over en acteert in een multiculturele omgeving, je juist van deze lokale diversiteit te vergewissen. “Juist het leren omgaan met het lokale leert ons voor te bereiden op de mondiale toekomst,” vertelt El Aissati doelend op de grote verscheidenheid in de Nederlandse samenleving.

Menno Pistorius, directeur van de Faculteit Educatie van de HAN, ziet in de samenwerking binnen het GPE-netwerk een uitgelezen kans om studenten en docenten die culturele verschillen te laten herkennen en overbruggen. “Volgens mij kan wat we hier aan het doen zijn een antwoord op het populisme zijn.”

Het is voor het eerst dat de GPE-conferentie in Nederland wordt gehouden. “Het is belangrijk dat we ook deze fysieke bijeenkomsten organiseren,” zegt Pistorius. “Je ziet inmiddels dat de mensen die hier samenkomen zich echt als een familie gedraagt, maar dat is niet vanzelfsprekend. Je zal moeten blijven investeren.”

Bewust van je eigen vooroordelen

Jami Leibowitz, docent en onderzoeker aan de East Carolina University, is projectleider van GPE. Aan haar de taak om het netwerk de volgende stappen te laten zetten. Het GPE-netwerk is sterk geworteld in de Amerikaanse universiteit en Leibowitz is het netwerk verder uit te bouwen de komende jaren.

“We zijn klaar om verder te groeien”, vertelt Leibowitz. Dat betekent dat het netwerk zowel kwantitatief als kwalitatief stappen wil zetten. “We zijn al in meer dan twintig landen actief, maar als je kijkt naar de wereldkaart kun je wel zien waar er nog ruimte is,” vertelt Leibowitz, wijzend op onder meer Scandinavië, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië.

Zowel door een uitbreiding van het netwerk als door een uitbreiding van de activiteiten die het netwerk onderneemt, hoopt GPE een verdere bijdrage te leveren aan het onderlinge begrip van studenten en aankomend docenten. “Studenten moeten leren zich bewust te worden van hun eigen vooroordelen,” zegt Karin van Weegen. “Veel van die vooroordelen komen door een gebrek aan begrip van bestaande verschillen. We moeten zorgen dat we die wegnemen.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK