Loten is onbetrouwbaar testen

Geef het toeval een kans, maar psychologen moeten niet zo bescheiden zijn

Opinie | door Susan Niessen & Rob Meijer
14 mei 2018 | Een gewogen loting is geen logische methode wanneer er informatie is op basis waarvan geschiktheid kan worden bepaald. Dat stellen Groningse psychologen in reactie op het voorstel van Han van der Maas om gewogen loting in te voeren in het onderwijs en bij onderzoekssubsidies.
Foto: Daderot
Collega Han van der Maas beschreef zijn ideeën over een aantal selectiesituaties en stelde voor om
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Susan Niessen :  Universitair docent

Susan Niessen is universitair docent bij de Basiseenheid Psychometrie & Statistiek van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Rob Meijer :  Hoogleraar Psychonometrie

Rob Meijer is hoogleraar Psychometrische en Statistische Technieken aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Literatuurverwijzingen

Ability-performance relationships in education and employment settings: Critical tests of the more-is-better and the good-enough hypotheses.

Arneson, J. J., Sackett, P. R., & Beatty, A. S. (2011). Psychological Science, 22, 1336-1342. doi: 10.1177/0956797611417004

 

Exceptional cognitive ability: The phenotype.

Lubinski, D. (2009). Behavior Genetics, 39, 350-358. doi: 10.1007/s10519-009-9273-0

Why all banding procedures in personnel selection are logically flawed.

Schmidt, F. L. (1991). Human Performance, 4, 265-277. doi: 10.1207/s15327043hup0404_2

Who gets in? Strategies for fair and effective college admissions.

Zwick, R. (2017). Cambridge, MA: Harvard University Press.

On the use of broadened admission criteria in higher education.

Niessen, A. M., & Meijer, R. R. (2017). Perspectives on Psychological Science, 12, 436-448. doi: 10.1177/1745691616683050

Predicting performance in higher education using proximal predictors.

Niessen, A. S. M., Meijer, R. R., & Tendeiro, J. N. (2016). PLoS ONE, 11(4). doi: 10.1371/journal.pone.0153663

Anticipating likely consequences of lottery-based affirmative action.

Grofman, B., & Merrill, S. (2004). Social Science Quarterly, 85, 1447-1468. doi: 10.1111/j.0038-4941.2004.00285.x


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK