Internationalisering is geen zero-sum game
Internationalisering moet gaan over de kwaliteit van het onderwijs
Opinie | door Rob Verhofstad
19 september 2018 | Het afgelopen jaar heeft zich een opmerkelijke kentering voorgedaan: internationalisering in het hoger onderwijs is een beladen politiek onderwerp geworden. Voorheen was het meer zoiets als een schoon milieu: misschien was niet iedereen er even enthousiast over en zeker niet iedereen liep er even hard voor, maar ook niemand was er echt tegen. Hoe kan dat?

Internationalisering is op sommige plekken doorgeschoten, een doel op zichzelf geworden, waardoor er
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Literatuurverwijzingen
Bert van der Zwaan
“Three reasons why internationalisation could fail and one why it should not; educating future leadership”, in: Leading Internationalisation in higher education: people and policies, J. Beelen and J. Walenkamp (eds.), Den Haag, 2018.
Meest Gelezen
Eerste Kamer wil pas over OCW-begroting debatteren na uitwerking bezuinigingsplan
‘Vijf uitdagingen voor Erkennen en Waarderen op de universiteit’
‘Het zou fijn zijn als studenten tijdens de stakingen nog onderwijs kunnen volgen’
‘Europees hoger onderwijs moet zich teweerstellen tegen nationalistische golf’
Inloggen
