Oeuvreprijzen voor digitale vernieuwers uitgereikt

Nieuws | de redactie
9 november 2018 | Op de twintigste SURF Onderwijsdagen werden voor de derde keer de Onderwijsawards uitgereikt aan vernieuwende docenten. Voor het eerst werd dit jaar ook een student gehuldigd.
Maksut Gavaz, Sharon Klinkenberg, Anja Oskamp, Ashwin Brouwer en Nico Juist Foto De Beeldredaktie Marco de Swart

Maksut Gavaz is student Business Information Management aan de Erasmus Universiteit. Hij is oprichter van Turing Society, een sociale onderneming die zich ten doel heeft gesteld om technologie-onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Gavaz is momenteel bezig studentenorganisaties in onder meer Rotterdam, Amsterdam en Vilnius aan zich te binden.

In de toekomst wil Gavaz middels peer-to-peer onderwijs een laagdrempelig driejarig opleidingstraject gaan ontwikkelen en is hij bezig om lessen in coderen aan te bieden aan scholieren. De jury roemde Gavaz onder meer om zijn idealisme. “Hij zet zich gedreven in om tech educatie breed beschikbaar te maken en meer studenten IT-kennis mee te geven.”

‘Burchtmodel’

Naast de Erasmus-student werden er in Den Bosch ook prijzen uitgereikt aan de beste docent, onderwijsondersteuner, ICT’er en bestuurder. Zo kreeg UvA-docent Sharon Klinkenberg de award voor zijn jarenlange inzet op het gebied van digitaal toetsen op de UvA en op andere instellingen. Op de SURF Onderwijsdagen liet Klinkenberg al zien wat hij doet om het toetsen van studenten op elke plek op elk moment mogelijk te maken. En dat is geen makkelijke opgave.

Ashwin Brouwer kreeg de award voor zijn inspanningen als onderwijadviseur op het Friesland College waar hij zeer actief betrokken is bij het digitaliseren van leren en werken. Dat doet hij niet alleen op zijn eigen school, maar via zijn eigen sociale media-kanalen bereikt hij vele collega’s in het mbo. ICT-expert Nico Juist is net met pensioen, maar zijn nalatenschap bij onder meer de Hogeschool Leiden leverde hem toch nog een Onderwijsaward op.

Nico Juist is bekend van het zogeheten ‘burchtmodel’, een bij velen in het hoger onderwijs inmiddels bekend metafoor voor de leeromgeving. “Breng de informatie die nu eenmaal op orde moet zijn, onder in “de burcht” waarin door de instelling een samenstel van systemen wordt georganiseerd waarin de toegang, beveiliging en ontsluiting goed op orde is. Het betreft dus een afgebakende selectie, een deelverzameling van alle informatie die in een instelling wordt geproduceerd of gebruikt,” schreef Juist daar al eens over.

De burcht, de stad en het woeste platteland

OU-rector Anja Oskamp mocht tot slot de Onderwijsaward voor meest vernieuwende onderwijsbestuurder in ontvangst nemen. Oskamp toont zich al jaren een groot pleitbezorger van activerend online onderwijs. De OU-rector is onder meer lid van de stuurgroep die het eerder dit jaar door SURF, de VSNU en de VH gepubliceerde Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT ten uitvoer moet brengen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK