Gezocht! Lector van het Jaar 2019

Aankondiging | de redactie
19 december 2018 | Wie wordt de lector van het jaar ‘18|’19? Dit jaar zijn het ISO en ScienceGuide op zoek naar een lector die zich met name inspant om een bijdrage te leveren aan het welzijn van studenten. Welke lector onderzoekt hoe studenten op verantwoorde wijze hun opleiding doorlopen, geeft de studenten die werken in zijn of haar lectoraat net dat gewenste duwtje in de goede richting of in het algemeen zorg draagt voor het welbevinden van studenten? Stuur uw nominatie in tot 4 maart aanstaande.
Gerard Schouten (Fontys) werd in 2018 Lector van het Jaar

De opdracht van het hbo is complex. De groep jongeren die opgeleid wordt is divers en kent naast havisten ook vwo’ers en doorstromers vanuit het mbo. Het is geen eenvoudige opdracht om al die verschillende studenten een opleiding te bieden die bij hem of haar past. Er zijn inmiddels op hogescholen vele voorbeelden van hoe er wordt gepoogd te komen tot studiesucces en er voor te zorgen dat iedere student zich thuis voelt in het hoger onderwijs.

Een belangrijke rol in het hbo op dit punt is weggelegd voor lectoren. Zij ontwikkelen nieuwe kennis, halen het de hogeschool binnen en laten die kennis een weg in het onderwijs vinden. Het is de kennis die jonge mensen nodig hebben als ze straks op een snel bewegende arbeidsmarkt aan de slag gaan. Reden genoeg dus voor het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en ScienceGuide om het thema ‘Studentenwelzijn’ centraal te stellen bij de verkiezing van de Lector van het Jaar.

Ook een lector kan namelijk een cruciale rol spelen in het welbevinden van studenten op de de hogeschool. Dat kan door de ontwikkeling van nieuwe onderwijstrajecten waarin de nadruk op goede begeleiding ligt, dat kan door onderzoek te doen naar factoren die het welzijn van studenten kan bevorderen, of dat kan door het inzetten van goede studieloopbaanbegeleiding in de fase van het onderzoek dat studenten op de hogeschool doen. De mogelijkheden zijn eindeloos en de vraag is groot, zo blijkt regelmatig uit onderzoeken. Voor het ISO en ScienceGuide genoeg reden dit thema centraal te stellen bij deze editie van de Lector van het Jaar verkiezing.

Criteria voor de voordracht

Studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van hogescholen worden allen van harte uitgenodigd hun voordrachten voor de lector van het jaar in te sturen. Neem in uw voordracht de volgende zaken mee:

  • Hoe draagt het onderzoek van het lectoraat of de uitwerking daarvan bij aan het welzijn van studenten op de hogeschool of daarbuiten?
  • Hoe vertaalt dat onderzoek zich naar het onderwijs op uw hogeschool?
  • Welke verbindingen gaat het lectoraat/de lector aan met maatschappelijke partners in de regio?
  • Zijn studenten actief betrokken bij het onderzoek en de maatschappelijke doorwerking van het onderzoek?

Lectoren van alle mogelijke disciplines in het hbo maken kans Lector van het Jaar te worden, mits het thema ‘Studentenwelzijn’ duidelijk naar voren komt in het werk. Een voordracht zou daarom idealiter voorzien zijn van een – graag ook feitelijke – onderbouwing van concrete daden, realisaties en resultaten die dit kunnen onderstrepen; testimonials van alumni en partners in binnen- en buitenland; input vanuit de betrokken studenten bij dit onderzoek en van collega’s/docenten binnen de hogeschool, Centres of Expertise en het netwerk in de beroepspraktijk. Idealiter beslaat deze volledige onderbouwing niet meer dan tien pagina’s.


Graag ontvangen wij de voordrachten op lectorvanhetjaar@iso.nl uiterlijk maandag 4 maart aanstaande. De jury zal half maart de genomineerden voor de titel Lector van het Jaar bekend maken, waarna later de winnaar gehuldigd zal worden.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK