Wendbaar vakmanschap als gezamenlijke uitdaging

Opinie | door Marc Coenders & Marco Mazereeuw
17 april 2019 | Wie anno 2019 met mbo-docenten spreekt, krijgt regelmatig een inspirerend verhaal te horen over de samenwerking met het werkveld bij het opleiden van studenten. Dat betekent dat er grote stappen zijn gezet in haar kernopgave: het opleiden voor beroepen. Waar het beroepsonderwijs voorheen gericht was op het leren over en voor beroepscontexten, is er nu veel aandacht voor het vermogen om te leren in beroepscontexten. De behendigheid om te leren tijdens het werk heet wendbaar vakmanschap.
Foto: Sander Morel
Van klaslokaal naar de werkpraktijk lijkt vanzelfsprekend, maar blijkt lastiger dan gedacht. Leren i
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Marc Coenders :  Lector Wendbaar Vakmanschap NHL Stenden Hogeschool

Marco Mazereeuw :  Associate Lector Wendbaar Vakmanschap NHL Stenden Hogeschool

Literatuurverwijzingen

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011).

Boundary crossing and boundary objects. Review of educational research, 81(2), 132-169.

Harteis, C., & Goller, M. (2014).

New skills for new jobs: Work agency as a necessary condition for successful lifelong learning. In Promoting, Assessing, Recognizing and Certifying Lifelong Learning (pp. 37-56). Springer Netherlands.

Kohnstamm, Ph. A. (1932).

Over ,,denken'' en ,,leeren denken''. Mededeelingen van het Nutsseminarium voor Paedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam no.22. In: Paedagogische Studiën 1932. Groningen/Den Haag/Batavia: Wolters.

Lave, J., & Wenger, E. (1991).

Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.

Pols W. (2019).

Pedagogiek in het middelbaar beroepsonderwijs (Onderzoeksverslag). Hogeschool Rotterdam Uitgeverij

Sennett, R. (2008).

De Ambachtsman, de mens als maker. Amsterdam: Meulenhoff.

Van der Sanden, J. M. M. (2004).

Ergens goed in worden: naar leerzame loopbanen in het beroepsonderwijs. Inaugurele rede Tilburg: Fontys Hogeschool

Zeelen, J. (2015).

Bowling Together: Lifelong Learning as a Collective Challenge in the North and the South. Inaugurele rede. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen

Zitter, I., & Hoeve, A. (2013).

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. ’s Hertogenbosch/Utrecht: Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo).


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK