Constructivisme is een slechte didactische raadgever

Analyse | door Sarah Bergsen & Erik Meester & Paul A. Kirschner & Anna Bosman
16 oktober 2019 | Onderwijsvernieuwingen waarin de docent de rol aanneemt als 'facilitator, gids of coach' zijn geen aantoonbare garantie voor succes. Toch is het 'constructivistische' gedachtengoed nog altijd populair in het hoger onderwijs, getuige het grote aantal minimaal begeleide onderwijsvormen. "Tegenwoordig zouden we beter moeten weten," stellen Sarah Bergsen, Erik Meester, Paul Kirschner en Anna Bosman.
“Goed onderwijs begint bij een goede docent” – Foto: U.S. Air Force photo/Wayne Russell
De filosofie heeft de mens veel nieuwe en waardevolle inzichten gebracht. In de loop der tijd en op
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Sarah Bergsen :  Onderwijskundige

Sarah Bergsen is onderwijskundige en docentopleider aan de TU/e.

Erik Meester :  Onderwijsontwikkelaar

Erik Meester is docent en onderwijsontwikkelaar, werkzaam bij het onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen van de Radboud Universiteit.

Paul A. Kirschner :  Hoogleraar Onderwijspsychologie

Emeritus-hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit.

Anna Bosman :  Hoogleraar Dynamiek van leren en ontwikkeling

Prof. dr. Anna Bosman is als hoogleraar Dynamiek van leren en ontwikkeling verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit.

Literatuurverwijzingen

Remembering: An experimental and social study.

Bartlett, F.C. (1932). Cambridge (VK): Cambridge University Press.

Follow-up of Follow Through: the later effects of the direct instruction model on children in fifth and sixth grades.

Becker, W.C. & Gersten, R. (2001). Journal of Direct Instruction, Winter, 57-71.

Theory into practice: How do we link?

Bednar, A.K., Cunningham, D., Duffy, T.M. & Perry, J.D. (1991) In G.J. Anglin (red.), Instructional technology: Past, present, and future. Englewood: Libraries Unlimited

Categorization and representation of physics problems by experts and novices.

Chi, M.T.H., Feltovich, P.J. & Glaser, R. (1979) Cognitive Science 5, 121-152.

A review of Piagetian studies relevant to science instruction at the secondary and college level.

Chiapetta, E.L. (1976). Science Education, 60, 253-261.

Making kids cleverer. A manifesto for closing the advantage gap.

Didau, D. (2019). Wales: Crown House Publishing Limited.

Parlementair onderzoek onderwijsvernieuwingen.

Dijsselbloem, J. (2008). ’s-Gravenhage: Sdu.

Strengthening the student toolbox: Study strategies to boost Learning.

Dunlosky, J. (2013). American Educator, 37(3), 12-21.

The influence of experience and deliberate practice on the development of superior expert performance.

Ericsson, K.A. (2006). In Ericsson, K.A., Charness, N., Feltovich, P.J. & Hoffman, R.R. (red.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance, 38, 685-705.

Behaviorism, cognitivism, constructivism: Comparing critical features from an instructional design perspective.

Ertmer, P.A. & Newby, T.J. (2013). Performance improvement quarterly, 26, 43-71.

A handbook for teaching and learning in higher education.

Fry, H., Ketteridge, S. & Marshall, S. (2009). New York: Routledge.

De school op de schop. Het nieuwe leren.

Gerrits, J. (2004). ’s-Hertogenbosch: KPC Groep. (link)

Het denken van den schaker.

Groot, A.D. de (1946). Den Haag: Noord Holland. (link)

The nature of culture: an eight-grade model for the evolution and expansion of cultural capacities in hominins and other animals.

Haidle, M.N., Bolus, M., Collard, M., Conard, N.J., Garofoli, D., Lombard, M.. & Whiten, A. (2015). Journal of Anthropological Sciences, 93, 43-70.

Educational implications of expertise reversal effect in learning and performance of complex cognitive and sensorimotor skills.

Kalyuga, S., Rikers, R. & Paas, F. (2012). Educational Psychology Review, 23, 313-337. (link)

Epistemology, practical work and academic skills in science education.

Kirschner, P.A. (1992). Science and Education, 1, 273-299. (link)

The inevitable duality of education: Cooperative higher education.

Kirschner, P.A. (2000). Inaugurele Rede, Universiteit Maastricht.

Epistemology or pedagogy, that is the question

Kirschner, P.A. (2009). In Tobias, S. & Duffy, T.M. Constructivist instruction: Success or failure? 144-157. New York: Routledge.

Why minimal guidance during instruction does not work: an analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching.

Kirschner, P.A., Sweller, J. & Clark, R.E. (2006). Educational Psychologist, 41, 75-86.

The equivalence of learning paths in early science instruction. Effects of direct instruction and discovery learning.

Klahr, D. & Nigam, M. (2004). Psychological Science, 15, 661-667.

Talenten transformeren. Over het nieuwe leren en leerarrangementen.

Kok, J.J.M. (2003). https://onderwijsdatabank.s3.amazonaws.com/downloads/talententransformeren.pdf

Constructivism in science education.

Matthews, M.R. (1998). Dordrecht: Springer.

PISA 2015 Results (Volume I-II): Excellence and Equity in Education.

OESO (2016). Parijs: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264266490-en

Intellectual evolution from adolescence to adulthood.

Piaget, J. (1972). Human Development, 15, 1-12.

PABO’s varen blind op constructivisme.

Ploeg, P. van der (2005). Human Development, 15, 1-12.

Principles of Instruction: Research-Based Strategies That All Teachers Should Know.

Rosenshine, B. (2012). American educator, 36(1), 12-20.

Scholen om van te leren.

Schouwenburg, F. (2015). Zoetermeer: Kennisnet. https://www.kennisnet.nl/artikel/scholen-om-van-te-leren

Epistemology.

Steup, M. (2005).

In E. N. Zalta (red.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/epistemology

The effectiveness of direct instruction curricula: A meta-analysis of a half century of research.

Stockard, J., Wood, T.W., Coughlin, C. & Khoury, C.R. (2018). Review of Educational Research, 88, 479-507.

Cognitive load theory: Without an understanding of human cognitive architecture, instruction is blind.

Sweller, J. (2017). Presentation at ACE Conference / researchED, Melbourne, Australia. Video available at https://www.youtube.com/watch?v=gOLPfi9Ls-w

Natural information processing systems.

Sweller, J. & Sweller, S.(2006). Evolutionary Psychology, 4, 434-458. http://dx.doi.org/10.1177/147470490600400135

Domain-specific knowledge and why teaching generic skills does not work.

Tricot, A. & Sweller, J. (2014). Educational Psychology Review, 26, 265-283.

An introduction to radical constructivism.

Von Glasersfeld, E. (1984). In P. Watzlawick (Ed.), The invented reality (17-40). New York: Norton.

Understanding how we learn: A visual guide.

Weinstein, Y., Sumeracki, M. & Caviglioli, O. (2018). New York: Routledge.

Kennistheorie

Wikipedia (2019). https://nl.wikipedia.org/wiki/Kennistheorie.

Ask the cognitive scientist. Inflexible knowledge: The first step to expertise.

Willingham, D.T. (2002). American Educator, 26(4), 31-33.

Why don't students like school? A cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom.

Willingham, D.T. (2009). New York: John Wiley & Sons.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK