Data om het leerproces te doorgronden

Verslag | de redactie
21 oktober 2019 | De universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam hebben al enige jaren de handen ineengeslagen in de alliantie LDE. Een van de vruchten daarvan is het Centre for Education and Learning waar zij hun kennis delen. “Alle drie de universiteiten zijn met learning analytics bezig, maar op hele verschillende manieren. Die perspectieven kunnen complementair zijn,” zegt directeur Marcus Specht.
Foto: Erasmus Universiteit

Specht is onlangs aangetreden als directeur van het Centre for Education and Learning. Hij is voor het eerst aanwezig bij deze jaarlijks terugkerende bijeenkomst. Hij schetst de verschillen tussen de drie universiteiten. “Als men over onderwijsinnovatie spreekt gaat het in Delft over AI, big data en engineering education. Bij de Erasmus Universiteit ligt de nadruk veel meer op interculturele verschillen en management en in Leiden gaat het weer veel meer over de inzet van augmented en virtual reality of leren programmeren en de digital society.”

Nog geen vijftien kilometer van elkaar

Volgens Specht zijn er dan ook volop mogelijkheden te vinden om samen te werken, maar weten onderzoekers elkaar niet altijd te vinden. “En dat terwijl het nog geen vijftien kilometer van elkaar is. Het gaat erom dat ze even die hindernis nemen en wat minder denken vanuit eigenaarschap over ideeën. Dan valt er volgens mij zoveel te winnen.”

In het Mandeville-gebouw gebeurt dat onder meer in de discussie over hoe je een goed dashboard ontwikkelt om learning analytics op te monitoren. Promovenda Ioana Jivet van de TU Delft legt uit waaraan goede feedback van een dashboard moet voldoen. Zo moet het studenten aansturen tot actie. “Een student moet actief deelnemer zijn in het leerproces.”

Jivet waarschuwt er wel voor dat learning analytics geen doel op zich moeten zijn. “Dit is niet waar we willen eindigen. Een dashboard is een middel en geen silver bullet. Het dashboard moet data leveren over lerenden en de context waarin ze leren. Met die data willen we het leerproces begrijpen en uiteindelijk verbeteren.”

Lessen uit Australië

Het doel van het Centre for Education and Learning is dat het onderwijs op de drie participerende universiteiten op basis van theoretische kennis het eigen onderwijs verbetert, legt Specht uit. In gesprek met ScienceGuide wijst hij op Australië, waar het onderzoek met en naar learning analytics al een grote vlucht heeft genomen.

“In Australië is het hoger onderwijs financieel gezien een van de grootste industrieën naast bijvoorbeeld de mijnbouw. Dat betekent dat ook studiedata en learning analytics actief gebruikt worden. Het is denk ik goed om daar van te leren en te kijken hoe we bepaalde dingen kunnen gebruiken om ons onderwijs te verbeteren.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK