Groningen wil versnellen op digitalisering

Digital Society Hub wordt knooppunt voor kennis in de regio

Verslag | door Tim Cardol
10 oktober 2019 | Het mkb kan en moet veel meer gebruik maken van digitale hulpmiddelen, zo stelt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. “83 procent van de aankopen wordt tegenwoordig online gemaakt, terwijl slechts 17 procent van de mkb’ers ook online z’n producten aanbiedt,” zegt staatssecretaris Mona Keijzer (CDA).
Henk Pijlman, Mona Keijzer en Wim van de Pol

Onderwijsinstellingen kunnen een belangrijke rol spelen bij het digitaliseren van kleine ondernemingen. Dat is de gedachte achter de Werkplaatsen Online Ondernemen die de komende tijd overal in Nederland aan de slag moeten gaan. In de Digital Society Hub van de Hanzehogeschool gaf Keizer maandag het startschot voor de eerste werkplaats. Via de Rabobank in Groningen die participeert in de werkplaats vinden ondernemers de weg naar de Werkplaats Online Ondernemen waar gekeken wordt hoe studenten vanuit het mbo, hbo of wo hen kunnen helpen bij hun vraag.

Multidisciplinaire teams, van mbo tot wo

Roland Hiemstra is als programmadirecteur van de Digital Society Hub nauw betrokken bij de werkplaats. “Er zijn natuurlijk verschillende lijnen waarlangs we ondernemers helpen, of dat nu expertsessies zijn of via langere onderwijsprojecten. Voor elk vraagstuk kijken we welke studenten het beste kunnen helpen. Dat kunnen ook multidisciplinaire teams zijn met studenten van het mbo, hbo én de universiteit. De studenten worden in de projecten door docenten en professionele expertbedrijven ondersteund op het gebied van online en sales.”

Die multidisciplinariteit moet ook tot z’n recht gaan komen in de verschillende opleidingen die samenkomen in de werkplaats. Op dit moment gaat het nog voornamelijk om studenten uit de minor Digital Marketing. “Ik spreek hier ook docenten en lectoren die zeggen dat deze werkplaats niet alleen maar over marketing en online gaat, maar ook over communicatie en vormgeving. Het moet echt een hub worden waar verschillende opleidingen samenkomen, om mkb’ers te ondersteunen.”

Maar welke hulp kunnen ondernemers verwachten? Janco Heida van De Streekboer geeft het antwoord. Hij merkte dat boeren in zijn omgeving enkele jaren geleden de behoefte hadden om hun producten ook kleinschalig en lokaal weer aan de man te brengen. “Maar dat kunnen ze niet alleen, je moet ervoor zorgen dat ze gaan samenwerken.”

Het platform dat Heida ontwikkelde brengt die ondernemers samen en zorgt er voor dat ze hun producten gezamenlijk via verkooppunten kunnen aanbieden. Daar was wel enige technische kennis voor nodig. “Zaken als Google Analytics, het targeten van je klanten en de online marketing. Dat is precies waar jonge mensen bij kunnen helpen.”

Kennis van de gaswinning behouden voor Groningen

De Gemeente Groningen steunt de Werkplaats Online Ondernemen. Directeur economische zaken Diderik Koolman is er van overtuigd dat initiatieven als deze een belangrijke impuls kunnen bieden voor de werkgelegenheid in Noord-Nederland, waar door krimp en andere ontwikkelingen de vraag naar werkgelegenheid altijd pregnant is.

Zo werd onlangs bekend dat Gasterra, een grote werkgever in Noord-Nederland, haar deuren gaat sluiten. “Het zou mooi zijn als we de kennis van Gasterra kunnen vasthouden hier, bijvoorbeeld in nieuwe waterstoftoepassingen zoals die nu ontwikkeld worden,” zegt Koolman. “We hebben hier met de Eemshaven een hele interessante positie midden tussen de Scandinavische landen het noorden van Duitsland, het is de kunst dat op nieuwe manieren te verzilveren.” Een belangrijke rol in die transitie van gas naar waterstof is weggelegd voor het mkb, waar veel innovatie en nieuwe ideeën vandaan komen, ziet ook Hanze-voorzitter Henk Pijlman.

Digitalisering, met name van de kleinere bedrijven, is daarbij van belang. Voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat was dat reden het programma Versnelling digitalisering MKB te starten. Een van de onderdelen daarvan is de opening van zogeheten MKB-Werkplaatsen in het hele land. Groningen is de eerste.

“Als juist die kleine ondernemers niet de stap zetten op het gebied van digitalisering, dan missen ze de boot,” zegt Keijzer in Groningen. “Vroeger was je bekend in je eigen omgeving, daarna kwamen er uithangborden, nog weer later van neon. Nu moet je zorgen dat je vindbaar bent op internet. De tijd is veranderd.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK