Welke ‘skills’ dan? Kennis en vakmanschap in het mbo

Essay | door Jeroen Onstenk & José van den Berg
23 oktober 2019 | Skills zijn in de mode. Overal verschijnen skills-agenda’s met de nadruk op vaardigheden en motivatie van studenten. Is er soms ook nog kennis nodig? En welke kennis dan? Jeroen Onstenk (voormalig lector Pedagogisch-didactisch handelen Inholland) en José van den Berg (Senior onderzoeker Expertisecentrum Beroepsonderwijs) over het belang van kennis en vaardigheden in het beroepsonderwijs.
Foto: Jos Kottmann
Met enige regelmaat luidt de noodklok over de plaats van ‘kennis’ in het (beroeps)onderwijs. Zek
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Jeroen Onstenk :  Voormalig lector Pedagogisch-Didactisch Handelen Inholland

Jeroen Onstenk was tot voor kort lector aan de Hogeschool Rotterdam en inmiddels met pensioen.

José van den Berg :  Senior onderzoeker ECBO

José van den Berg is senior onderzoeker bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs met expertise in monitoronderzoek en kwalitatief beleids- en praktijkgericht onderzoek, met als inhoudelijk domein het primaire onderwijsproces en daarmee verbonden organisatieprocessen.

Literatuurverwijzingen

Leren van en voor werken: de waarde(n) van beroepsonderwijs.

Bruijn, E. de (2019) Heerlen: Open Universiteit

Food for thought. Understanding students’ vocational knowledge.

Heusdens, W. (2018). Proefschrift. Utrecht: Universiteit Utrecht.

De holle retoriek van 21st-century skills. Hoezo is kennis minder belangrijk?

Meester, E., Bergsen, S. & Kirschner, P. (2017). ScienceGuide, 22-12-2017

Student’s personal professional theories in vocational education: Developing a knowledge base.

Schaap, H. (2011). Doctoral dissertation. Utrecht: Universiteit van Utrecht.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK