Welke ‘skills’ dan? Kennis en vakmanschap in het mbo
Essay | door Jeroen Onstenk & José van den Berg
23 oktober 2019 | Skills zijn in de mode. Overal verschijnen skills-agenda’s met de nadruk op vaardigheden en motivatie van studenten. Is er soms ook nog kennis nodig? En welke kennis dan? Jeroen Onstenk (voormalig lector Pedagogisch-didactisch handelen Inholland) en José van den Berg (Senior onderzoeker Expertisecentrum Beroepsonderwijs) over het belang van kennis en vaardigheden in het beroepsonderwijs.

Met enige regelmaat luidt de noodklok over de plaats van ‘kennis’ in het (beroeps)onderwijs. Zek
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

José van den Berg : Senior onderzoeker ECBO
José van den Berg is senior onderzoeker bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs met expertise in monitoronderzoek en kwalitatief beleids- en praktijkgericht onderzoek, met als inhoudelijk domein het primaire onderwijsproces en daarmee verbonden organisatieprocessen.
Literatuurverwijzingen
Leren van en voor werken: de waarde(n) van beroepsonderwijs.
Bruijn, E. de (2019) Heerlen: Open Universiteit
Food for thought. Understanding students’ vocational knowledge.
Heusdens, W. (2018). Proefschrift. Utrecht: Universiteit Utrecht.
De holle retoriek van 21st-century skills. Hoezo is kennis minder belangrijk?
Meester, E., Bergsen, S. & Kirschner, P. (2017). ScienceGuide, 22-12-2017
Student’s personal professional theories in vocational education: Developing a knowledge base.
Schaap, H. (2011). Doctoral dissertation. Utrecht: Universiteit van Utrecht.
Meest Gelezen
‘Living Labs schieten als paddenstoelen uit de grond, maar wat leren studenten er eigenlijk?’
Uit angst voor WIB onderzoekt UvA alvast privaat Engelstalig onderwijs
‘Universiteiten denken dat er veel steun is voor hun zaak, maar die is er niet’
Nieuwe bezuinigingen op ov-studentenkaart bedreigen keuzevrijheid studenten
“De bezuinigingen zijn historisch, maar deze stakingen ook”
