Verbinding groot thema bij SURF Onderwijsawards 2019

Nieuws | de redactie
6 november 2019 | Een elektronisch patiëntendossier om in het onderwijs mee te oefenen en de eerste grote digitale toetszaal van Nederland. Op de SURF Onderwijsdagen zijn gisteren vijf onderwijsvernieuwers gekroond voor hun inspanningen in het hoger onderwijs.
SURF Onderwijsawards 2019, VLNR: Fake Zijl, Silvester Draaijer, Bert-Jan Klaren en Marina Brinkman – Staneva. Den Bosch, 5 november 2019. Foto De Beeldredaktie / Marco De Swart

In 2016 werden voor het eerst de SURF Onderwijsawards uitgereikt aan mensen die het hoger onderwijs innoveren met ICT-toepassingen. Inmiddels zijn er vijf categorieën waarvoor prijzen worden uitgereikt: bestuurders, ICT-specialisten, onderwijsadviseurs, docenten en studenten. Het toont maar eens aan hoeveel bloedgroepen op een instelling zich met dit grote onderwerp bezighouden.

Windesheim grote winnaar

Dit jaar gingen twee van de vijf prijzen naar Hogeschool Windesheim. Collegevoorzitter Henk Hagoort kreeg de prijs voor zijn inspanningen op het gebied van de flexibilisering van het onderwijs. “Door deelname aan experimenten van OCW toont zijn instelling het nu en de noodzaak van flexibilisering aan, én demonstreert het hoe dit praktisch te realiseren.”

Student Fake Zijl van Windesheim won de prijs voor het ontwikkelen van een fake (nep) elektronisch patiëntendossier (EPD) dat in het zorgonderwijs gebruikt kan worden om mee te oefenen. “Door dit EPD, met een fictief patiëntendossier, kunnen studenten op een professionele en waarheidsgetrouwe manier werken aan opdrachten. Het integreert de verschillende vakken uit het curriculum, waardoor studenten sneller analytisch leren denken en klinisch redeneren.”

In de categorie ICT-specialist ging de prijs naar Bert-Jan Klaren van de Hanzehogeschool die er voor heeft gezorgd dat de inzet van digitale tools een centrale plek heeft gekregen de curriculumontwikkeling van de hogeschool. “Bert-Jan zorgt voor verbinding door overal studenten bij in te zetten. Hij doet dit met vasthoudendheid, gedrevenheid en enthousiasme en met permanente focus op resultaat en dat werkt aanstekelijk,” schrijft de jury.

Onderwijsadviseur Silvester Draaijer (Vrije Universiteit) zorgde ervoor dat de Amsterdamse universiteit de eerste grote digitale toetszaal realiseerde. Draaijer is daarnaast betrokken bij het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT van SURF, de Vereniging Hogescholen en de VSNU. “Silvester weet wat het onderwijs nodig heeft en is op de hoogte van technische ontwikkelingen, hij weet management en werkvloer bij elkaar te brengen en heeft een sterk netwerk.”

In de categorie docenten was de prijs voor Marina Brinkman-Staneva van de Breda University of Applied Sciences. Zij krijgt de prijs voor de ontwikkeling van een digitale leeromgeving waarbinnen ook studenten die tijdelijk in het buitenland zijn, betrokken blijven bij hun opleiding. “De leeromgeving begeleidt studenten effectief bij het schrijven van hun scriptie, stelt digitaal materiaal beschikbaar en faciliteert online seminars. De kans op uitval of studievertraging is hierdoor aanzienlijk verkleind.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK