Gezocht: Lector van het Jaar 2020
De taak van lectoren in het hbo is drieledig: kennisontwikkeling, verbinding met de beroepspraktijk en doorwerking in het onderwijs. In deze editie van de Lector van het Jaar verkiezing ligt de nadruk op die laatste taak. Het thema is dit jaar ‘Onderwijsinnovatie’. Anders gezegd: op welke manier zorgt het werk van de lector ervoor dat het onderwijs op hogescholen zich ten goede ontwikkelt?
Lectoren ontwikkelen nieuwe kennis, halen het de hogeschool binnen en laten die kennis een weg vinden in het onderwijs. Dat betekent dat zij een bijdrage leveren aan onderwijs die inhoudelijk past bij de vragen uit maatschappij en bedrijfsleven.
Lies Korevaar is Lector van het Jaar 2019
Een lector kan een cruciale rol spelen in het onderzoeken van nieuwe onderwijsontwikkelingen en het implementeren van nieuwe inzichten in datzelfde onderwijs. Dat kan door de ontwikkeling van nieuwe onderwijsvormen waarin nieuwe technologie een rol speelt, maar dat kan ook door het onderzoeken van de eigen onderwijspraktijk en het implementeren van de lessen daaruit.
Voor het ISO en ScienceGuide is dat reden genoeg dit thema centraal te stellen bij deze editie van de Lector van het Jaar verkiezing. ISO-voorzitter Kees Gillesse: ”Al jaren organiseren we de Lector van het Jaar verkiezing om het praktijkgericht onderzoek in het zonnetje te zetten. Het thema onderwijsinnovatie vraagt om een frisse blik op onderwijs en dat willen we aanmoedigen!”
Dit jaar is ICT-coöperatie onderwijs en onderzoek SURF de partner van de Lector van het Jaar. In SURF werken onderwijs- en onderzoeksinstellingen samen aan ICT-voorzieningen en -innovatie om de kansen van digitalisering voor beter onderwijs en onderzoek te benutten. Christien Bok zal namens SURF in de jury plaatsnemen.
Criteria voor de voordracht
Studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van hogescholen worden allen van harte uitgenodigd hun voordrachten voor de lector van het jaar in te sturen. Neem in uw voordracht de volgende zaken mee:
- Hoe levert het onderzoek van het lectoraat of de uitwerking daarvan een bijdrage aan het vernieuwen van het onderwijs op de hogeschool of daarbuiten?
- Welke verbindingen gaat het lectoraat/de lector aan met maatschappelijke partners in de regio?
- Zijn studenten actief betrokken bij het onderzoek en de maatschappelijke doorwerking van het onderzoek?
Lectoren van alle disciplines in het hbo maken kans Lector van het Jaar te worden, mits het thema ‘Onderwijsinnovatie’ duidelijk naar voren komt in het werk. Een voordracht zou daarom idealiter voorzien zijn van een – graag ook feitelijke – onderbouwing van concrete daden, realisaties en resultaten die dit kunnen onderstrepen; testimonials van alumni en partners in binnen- en buitenland; input vanuit de betrokken studenten bij dit onderzoek en van collega’s/docenten binnen de hogeschool, Centres of Expertise en het netwerk in de beroepspraktijk. Idealiter beslaat deze volledige onderbouwing niet meer dan tien pagina’s.
U kunt uw voordrachten insturen per mail naar lectorvanhetjaar@iso.nl. De deadline voor de inzendingen is vrijdag 21 februari 2020. Op 28 mei zal de winnaar bekend worden gemaakt tijdens een symposium van SURF, het programma volgt later.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd