Probleemgestuurd onderwijs is meer dan een ‘facilitator’ voor de klas

Zijn leer- en ontwerpprincipes goede raadgevers voor onderwijs?

Opinie | door Diana Dolmans & Erik Driessen & Janneke Frambach
3 december 2019 | Het probleemgestuurd onderwijs is geen vorm van minimale begeleiding. Er komt veel meer bij kijken, stellen onderzoekers van Maastricht University. "De docent vervult een essentiële rol in probleemgestuurd onderwijs en is zowel inhoudsdeskundige als procesbegeleider."
(Foto: Philip Driessen)
Constructivisme is een slechte didactische raadgever volgens Sarah Bergsen, Erik Meester, Paul Kirsc
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Diana Dolmans :  Hoogleraar Onderwijsontwikkeling

Hoogleraar op het gebied van innovatieve leeromgevingen aan de Universiteit Maastricht. Haar onderzoek richt zich op de belangrijkste succesfactoren van innovatieve curricula binnen het hoger onderwijs.

Erik Driessen :  Hoogleraar Medisch onderwijs

Erik Driessen is hoogleraar medisch onderwijs en hoofd van het Department of Educational Development and Research aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences of Maastricht University.

Janneke Frambach :  Universitair Docent

Janneke Frambach is universitair docent aan de School of Health Professions Education, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.

Literatuurverwijzingen

Constructivisme is een slechte didactische raadgever.

Bergsen, S., Meester, E., Kirschner, P. & Bosman, A.  ScienceGuide, 16 oktober 2019

Learning Theory and Educational Intervention: Producing Meaningful Evidence of Impact Through Layered Analysis.

Cianciolo, A. T., & Regehr, G. (2019). Academic Medicine94(6), 789-794.

How theory and design based research can mature PBL practice and research. Advances in Health Sciences Education, 1-13

Dolmans, D.H.J.M. (2019). (link) 1-13

The case for plural PBL: an analysis of dominant and marginalized perspectives in the globalization of problem-based learning

Frambach, J. M., Talaat, W., Wasenitz, S., & Martimianakis, M. A. (2019). Advances in Health Sciences Education (link) 1-12

McMaster at 50: lessons learned from five decades of PBL

Neville, A., Norman, G., & White, R. (2019). Advances in Health Sciences Education (link) 1-11

Problem-based learning is compatible with human cognitive architecture: Commentary on Kirschner et al.

Schmidt, H. G., Loyens, S. M., Van Gog, T., & Paas, F. (2007). Educational Psychologist42(2), 91-97.

Constructivist, problem-based learning does work: A meta-analysis of curricular comparisons involving a single medical school

Schmidt, H. G., Van der Molen, H. T., Te Winkel, W. W., & Wijnen, W. H. (2009) Educational Psychologist44(4), 227-249.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK