Een scriptiebeoordeling past niet in een schema

Opinie | door Menno van der Schoot
11 februari 2020 | Digitale schema's zouden de beoordeling van scripties en papers eerlijker en objectiever maken. Ze leveren eerder schijnobjectiviteit, betoogt docent Menno van der Schoot in deze analytische longread. Wat zijn de gevolgen voor student, docent en het onderwijs? "Een scriptie is meer dan de som der delen."
Een voorbeeld van een rubric van een Nederlandse Universiteit. Dit voorbeeld wordt niet genoemd in het artikel.
In het hoger onderwijs heerst in toenemende mate een cultuur waarin begrippen als controleerbaarheid
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Menno van der Schoot :  Universitair hoofddocent

Menno van der Schoot is als universitair hoofddocent verbonden aan de afdeling Pedagogische- en Onderwijswetenschappen aan de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het in kaart brengen en bevorderen van leerprocessen op het domein van begrijpend lezen en rekenen.

Literatuurverwijzingen

Balloo, K., Evans, C., Hughes, A., Zhu, X. & Winstone, N. (2018). Transparency Isn’t Spoon-Feeding: How a Transformative Approach to the Use of Explicit Assessment Criteria Can Support Student Self-Regulation. Frontiers in Education, 3:69.

Bouwer, R., & Koster, M. (2016). Bringing writing research into the classroom: The effectiveness of Tekster, a newly developed writing program for elementary students. Academisch proefschrift. Utrecht: Universiteit van Utrecht.

Bouwer, R., Lesterhuis, M., Bonne, P. & De Maeyer, S. (2018). Applying Criteria to Examples or Learning by Comparison: Effects on Students’ Evaluative Judgment and Performance in Writing. Frontiers in Education, 3:86.

Bouwer, R., De Smedt, F., Lesterhuis, M., De Maeyer, S., Van Keer, H. (2020). A comparative approach to the assessment of writing: the reliability and validity of comparative judgement and benchmark ratings. Manuscript in preparation.

Sadler, D.R. (2009). Indeterminacy in the use of preset criteria for assessment and grading. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34, 2, 159–179.

Smith, H. (2008). Spoon-feeding: or how I learned to stop worrying and love the mess. Teaching in Higher Education. 13, 715–718.

Straetmans, G.J.J.M. (1985). Evaluatie in het tandheelkundig onderwijs: Beoordelen van werkstukken en meten van probleemoplosvaardigheid. Proefschrift. Nijmegen: Katholieke Universiteit.

Van der Heijden, C. (2018, 1 november). Professionals aan de lopende band. De Groene Amsterdammer, 2018 (44-45), 80-83.

Van Strien, J.L.H., & Joosten-ten Brinke, D. (2016). Het beoordelen van de kwaliteit van rubrics. Examens, 9, 1, 33-37.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK