Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Een bijsluiter bij het gebruik van de methode bij kleuters

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Literatuurverwijzingen
Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning.
Bjork, E. L., & Bjork, R. A. (2011). In M. A. Gernsbacher, R. W. Pew, L. M. Hough, & J. R. Pomerantz (Eds.), Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society (pp. 56–64). New York, NY: Worth Publishers.
Zo leer je alle kinderen rekenen
Bosman, A. (2016, september 2). https://wij-leren.nl/rekenen-dyscalculie-instructie-oefenen.php
Didactical Phenomenology of Mathematical Structures.
Freudenthal, H. (1983). Dordrecht: Springer.
Early Academic Training Produces Long-Term Harm
Gray, P. (2015, mei 5). Psychology Today.
Discussie nav artikel ‘Rekeninstructie in de kleutergroep’.
Keijzer, R., & Logtenberg, H. (2020). Zorg primair, 2020 (1), 26-27.
Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs.
Keijzer, R., & Oonk, W. (2020). Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39 (3), 47-65.
Discussie reken-wiskundeonderwijs.
Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2019). JSW, 2019 (9), 12-15.
Mathematics in play.
Keijzer, R., Boland, A., Van der Zalm, E., & Peltenburg, M. (2020). EAPRIL 2019 Conference Proceedings (pp. 13-24).
Mathematics and human activity: representation in mathematical writing.
Morgan, C. (2001). Research in Mathematics Education, 3(1), 169-182. doi:10.1080/14794800008520091
Effectief rekenonderwijs op de basisschool.
Schmeier, M. (2017). Huizen: Pica Uitgevers.
Oefenen, oefenen, oefenen. Waarom voorzien rekenmethodes daar niet in?
Schmeier, M. (2019a, oktober 21). Opgehaald van NRC:
Leren rekenen of ontdekkend kangoeroes leren tellen.
Schmeier, M. (2019b, februari 6). Opgehaald van NRC:
Expliciete directe instructie op afstand.
Schmeier, M. (2020). Van site Lerarencollectief.
Rekeninstructie in de kleutergroep.
Schmeier, M., & Hofmeijer, T. (2019). Zorg primair, 2019(7), 16-19
Kerndoelen primair onderwijs.
SLO. (2006). Den Haag: OCW.
Cognitive Load Theory.
Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Berlijn, Heidelberg, Dordrecht, New York: Springer.
Leren rekenen zonder problemen?
Treffers, A. (2019a). Volgens Bartjens, 38 (4), 4-8.
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie.
Treffers, A. (2019b). Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38 (5), 41-48.
Ook contextopgave kan niet zonder basale rekenkennis.
Van Luit, H. (2019, oktober 8). Didactief.
Is it play? Towards a reconceptualisation of role play from an activity theory perspective.
Van Oers, B. (2013). European early childhood education research journal, 21(2), 185-198.
Explicit Direct Instruction vs Direct Instruction. Whitepaper.
Ybarra, S. E. (2014, juli). Dataworks Educational Research.
Meest Gelezen
‘Living Labs schieten als paddenstoelen uit de grond, maar wat leren studenten er eigenlijk?’
Uit angst voor WIB onderzoekt UvA alvast privaat Engelstalig onderwijs
‘Universiteiten denken dat er veel steun is voor hun zaak, maar die is er niet’
Nieuwe bezuinigingen op ov-studentenkaart bedreigen keuzevrijheid studenten
“De bezuinigingen zijn historisch, maar deze stakingen ook”
