Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt

Een bijsluiter bij het gebruik van de methode bij kleuters

Analyse | door Ronald Keijzer & Geeke Bruin-Muurling
3 juni 2020 | De methode van expliciete directe instructie is in opmars. Nu de methode ook ingezet wordt in het rekenonderwijs bij kleuters waarschuwen lector Ronald Keijzer (Hogeschool iPabo) en onderwijsadviseur Geeke Bruin-Muurling voor de bijsluiter. "Kinderen worden hier vooral ongelukkig van."
Expliciete Directe Instructie (EDI) verovert steeds meer terrein in het primair onderwijs. De idee e
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Ronald Keijzer : 

Lector Rekenen-wiskunde bij de Hogeschool iPabo en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht.

Geeke Bruin-Muurling : 

Houdt zich bezig met de verbetering van het (rekenen-)wiskunde onderwijs. Zij promoveerde aan de TU/e op onderzoek naar breuken en de aansluiting tussen het basis- en voortgezet onderwijs.

Literatuurverwijzingen

Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning.

Bjork, E. L., & Bjork, R. A. (2011). In M. A. Gernsbacher, R. W. Pew, L. M. Hough, & J. R. Pomerantz (Eds.), Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society (pp. 56–64). New York, NY: Worth Publishers.

Zo leer je alle kinderen rekenen

Bosman, A. (2016, september 2). https://wij-leren.nl/rekenen-dyscalculie-instructie-oefenen.php

Didactical Phenomenology of Mathematical Structures.

Freudenthal, H. (1983). Dordrecht: Springer.

Early Academic Training Produces Long-Term Harm

Gray, P. (2015, mei 5). Psychology Today.

Discussie nav artikel ‘Rekeninstructie in de kleutergroep’.

Keijzer, R., & Logtenberg, H. (2020).  Zorg primair, 2020 (1), 26-27.

Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs.

Keijzer, R., & Oonk, W. (2020).  Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39 (3), 47-65.

Discussie reken-wiskundeonderwijs.

Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2019). JSW, 2019  (9), 12-15.

Mathematics in play.

Keijzer, R., Boland, A., Van der Zalm, E., & Peltenburg, M. (2020). EAPRIL 2019 Conference Proceedings (pp. 13-24).

Mathematics and human activity: representation in mathematical writing.

Morgan, C. (2001). Research in Mathematics Education, 3(1), 169-182. doi:10.1080/14794800008520091

Effectief rekenonderwijs op de basisschool.

Schmeier, M. (2017). Huizen: Pica Uitgevers.

Oefenen, oefenen, oefenen. Waarom voorzien rekenmethodes daar niet in?

Schmeier, M. (2019a, oktober 21). Opgehaald van NRC:

Leren rekenen of ontdekkend kangoeroes leren tellen.

Schmeier, M. (2019b, februari 6). Opgehaald van NRC:

Expliciete directe instructie op afstand.

Schmeier, M. (2020). Van site Lerarencollectief.

Rekeninstructie in de kleutergroep.

Schmeier, M., & Hofmeijer, T. (2019).  Zorg primair, 2019(7), 16-19

Kerndoelen primair onderwijs.

SLO. (2006). Den Haag: OCW.

Cognitive Load Theory.

Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011).  Berlijn, Heidelberg, Dordrecht, New York: Springer.

Leren rekenen zonder problemen?

Treffers, A. (2019a). Volgens Bartjens, 38 (4), 4-8.

Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie.

Treffers, A. (2019b). Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38 (5), 41-48.

Ook contextopgave kan niet zonder basale rekenkennis.

Van Luit, H. (2019, oktober 8). Didactief.

Is it play? Towards a reconceptualisation of role play from an activity theory perspective.

Van Oers, B. (2013). European early childhood education research journal, 21(2), 185-198.

Explicit Direct Instruction vs Direct Instruction. Whitepaper.

Ybarra, S. E. (2014, juli). Dataworks Educational Research.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK