iPabo en basisscholen ondertekenen akkoord voor meer muziekonderwijs

Reportage | door Irene Faas
27 november 2020 | Met het akkoord doen verschillende basisscholen en muziekverenigingen in het noorden van Noord-Holland en iPabo Alkmaar de belofte om structureel meer muziekonderwijs te geven. Als erevoorzitter van stichting Méér Muziek in de Klas, de initiatiefnemer van het akkoord, is ook koningin Máxima aanwezig.
Koningin Máxima verbindt met de stekker de verschillende regio’s die het MuziekAkkoord ondertekenen. Beeld: via Youtube.

Structureel muziekonderwijs op de basisschool: dat is het doel van het MuziekAkkoord. In verschillende regio’s in Nederland is het akkoord al ondertekend, maar nu is het ook zo ver voor de 59.000 kinderen in het noorden van Noord-Holland.

Waarom nou juist dit akkoord? “Het gaat er natuurlijk om dat we de kinderen een zo goed mogelijke ontwikkeling gunnen, daar kan muziek een heel belangrijke bijdrage aan leveren”, zegt Jantien Westerveld, directeur van stichting Méér Muziek in de Klas. “Dat doen we door de regionale muziekakkoorden. Dit is alweer het zestiende muziekakkoord en de eerste in Noord-Holland. In het akkoord gaat het ook om de samenwerking: dat je elkaar kent, dat je weet wat je aan elkaar hebt en dat je samen iets bijdraagt aan het grotere geheel.”

Via een liveverbinding zijn verschillende gasten aanwezig. Alle ondertekenaars zitten klaar met hun pen in de hand, en ook koningin Máxima, erevoorzitter van stichting Méér Muziek in de Klas, is erbij. “Ik ben heel blij om hier digitaal aanwezig zijn voor Noord-Holland,” zegt de koningin, “voor al het werk dat gedaan zal worden om dit mogelijk te maken. Ik hoor het al van de kinderen, ze willen meer muziek in de klas”

Waarborg de continuïteit van het muziekonderwijs

Het akkoord dient als startsein. “Het is natuurlijk heel mooi dat je zo’n akkoord maakt, en je maakt plannen, maar het gaat er natuurlijk om dat je de plannen gaat uitvoeren”, zegt Westerveld. “Met het zetten van die handtekening begint het echte werk pas. Hier in Noord-Holland is al heel veel aandacht voor muziek, maar er komt nu nog een schepje bovenop.”

Het thema van de ondertekening is ‘Wij staan aan’, zoals een groepje basisschoolleerlingen liet zien in hun muzikale uitvoering waarmee het evenement begon. In de trant van dit thema wordt het startsein voor de ondertekening gegeven, waarbij koningin Máxima ons symbolisch aanzet door een stekker te verbinden. Vervolgens worden de vier deelregio’s (Alkmaar/Heerhugowaard, Heemskerk, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland) met elkaar verbonden doordat Lotte Mollema, de kinderburgemeester van Den Helder, op de grote rode knop drukt.

Na de daadwerkelijke ondertekening komen verschillende ondertekenaars aan het woord. Zo ook Erik Westhoek, bestuurder van Hogeschool iPabo: “Bij iPabo zijn wij heel blij met dit akkoord. Wij zijn druk bezig met de verbetering, de vernieuwing en de verdieping van ons muziekonderwijs. En dit is een buitenkans om die samenwerking verder inhoud en vorm te geven. Naast bewegingsonderwijs zijn er nauwelijks vakken op een pabo en in het onderwijs die zoveel plezier geven, nu en voor de rest van je leven. Dus fantastisch dat dit akkoord er is.”

Na een korte compilatie van ondertekeningen van het MuziekAkkoord in andere regio’s, verlaat koningin Máxima het digitale podium. “Ik vind het heel mooi om te zien dat de kinderen zo blij waren en dat zoveel partners met elkaar gaan werken, want dat is heel belangrijk om de continuïteit van muziekeducatie te waarborgen. En niet alleen de kwantiteit, maar ook met name de kwaliteit. Ik wens jullie allemaal heel veel succes.”

Schoolbestuurders zien het MuziekAkkoord als goede aftrap

Inmiddels zijn Judith Zeeman en Paul Moltmaker aangeschoven. Moltmaker is bestuurder van stichting Surplus, die 25 basisscholen in de Kop van Noord-Holland bestuurt. Talentontwikkeling is een speerpunt van Surplus, en daar is muziekonderwijs een onderdeel van. Moltmaker is dan ook blij met het akkoord. “Ik denk dat het een mooie stap is om het muziekonderwijs op onze scholen weer even een boost te geven”, zegt hij. “Muziek ondersteunt het leren op school: als je goed in je vel zit – en daar helpt muziek bij – dan kun je beter presteren en beter leren. We willen het muziekonderwijs op onze scholen gaan verbinden, zodat ze samen kunnen kijken wat leuk is en wat werkt.”

Zeeman, adviseur onderwijs en kwaliteit bij de scholengroep Ronduit in Alkmaar, is het met hem eens. Ze ziet het akkoord als een mooi begin: “Dit is de aftrap om meer muziek in de klas voor alle leerlingen van Ronduit voor elkaar te boksen. Onze actieplannen zijn laagdrempelig, omdat we niet willen dat scholen het gevoel hebben dat er iets bij komt, dat er nóg iets moet. We willen dat ze denken: ‘Ja, dat gaan we gewoon doen!’ Ze kunnen bijvoorbeeld een filmpje tonen van Meer Muziek in de Klas.”

Dankzij Ronduit zijn er veel scholen aangehaakt bij het MuziekAkkoord. En dat is erg belangrijk, vindt Zeeman. “Alle kinderen hebben recht op muziek. En als alle scholen aanhaken en een vorm vinden om dat ook te bewerkstelligen, gaan de kinderen dat ook krijgen. Ook hier zijn we weer laagdrempelig begonnen. Wij zijn alvast gaan lopen. En dat pad, dat komt er wel.”

De volledige bijeenkomst van de ondertekening is online terug te zien. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK