Van competentietoetsen naar assessments
over de teloorgang van competentietoetsing en de lessen hieruit
Opinie | door Henk van Berkel
18 december 2020 | Onder invloed van checklistfetisjisme hebben competentietoetsen in het hoger onderwijs ingeboet aan populariteit. Assessment-toetsing heeft daarvan geleerd, ziet Henk van Berkel, voormalig Universitair Hoofddocent bij de vakgroep Onderwijsontwikkeling & Onderwijsresearch aan de Universiteit Maastricht. De assessment-methode ontwijkt de valkuilen waarin competentietoetsing zich heeft bezeerd, waardoor de kwaliteit van het oordeel prevaleert boven de betrouwbaarheid ervan.

Het is nog niet zo lang geleden dat in het hoger onderwijs, en in het bijzonder bij hogescholen, de
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Henk van Berkel : Voormalig Universitair Hoofddocent aan de Universiteit Maastricht
Voormalig Universitair Hoofddocent bij de vakgroep Onderwijsontwikkeling & Onderwijsresearch van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht
Literatuurverwijzingen
Toetsen van competenties
Gulikers, J.& Van Benthum, N. (2017). Toetsen van competenties. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desirée Joosten-Ten Brinke (red.), Toetsen in het hoger onderwijs, Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum 2017, p. 217-228.
Kritische reflectie op competentietoetsen in het hbo
Van Berkel, A. (2012). Kritische reflectie op competentietoetsen in het hbo. Onderwijsinnovatie, juni, 17-26.
Meest Gelezen
‘Zelfregie is noodzaak, anders vullen politici en de Onderwijsinspectie dat gat’
Linkse coalitie komt met plan om 1,6 miljard aan onderwijsbezuinigingen terug te draaien
‘Het zelfregie-bod is gebaseerd op politieke druk, niet op visie’
Aanleren verpleegkundige vaardigheden gebaat bij complexere oefenomgeving
Lectoraten moeten steeds vaker achter het geld aanlopen, waarschuwen lectoren
