Wie wordt de lector van het jaar 2021?

Nieuws | de redactie
16 december 2020 | Het komend jaar gaan het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en ScienceGuide samen met ‘Studenten voor Morgen’, een organisatie die de duurzaamheid in het hoger onderwijs wil bevorderen, op zoek naar de lector die er in zijn of haar werk het beste in slaagt het onderwijs en onderzoek inhoudelijk te vernieuwen en te verduurzamen.
De coronaproof uitreiking van de Lector van het Jaar 2020 aan Colette Cuijpers

Welke lector onderzoekt hoe duurzaamheid kan bijdragen aan een milieubewuster hoger beroepsonderwijs? Wie introduceert en jaagt duurzaamheid aan binnen zijn of haar hogeschool? Vanaf half januari kunt u een lector nomineren voor de titel ‘Lector van het Jaar 2021’.

Hoe dragen hogescholen bij aan meer duurzaamheid?

De taak van lectoren in het hbo is drieledig: kennisontwikkeling, verbinding met de beroepspraktijk en doorwerking in het onderwijs. In deze editie van de Lector van het Jaar-verkiezing ligt de nadruk op de eerste en laatste van de drie taken, want het thema is ‘Duurzaamheid’. Anders gezegd: op welke manier zorgt het werk van de lector ervoor dat het onderzoek en onderwijs op hogescholen duurzaam is? En hoe dragen de hogescholen bij aan meer duurzaamheid op de hogeschool zelf maar ook in de samenleving?

Lectoren ontwikkelen nieuwe kennis, halen het de hogeschool binnen en laten die kennis een weg vinden in het onderwijs. Dat betekent dat zij een bijdrage leveren aan onderwijs dat inhoudelijk past bij de vragen uit de maatschappij en bedrijfsleven.

Een lector kan een cruciale rol spelen in het onderzoeken van nieuwe onderwijsontwikkelingen en het implementeren van nieuwe inzichten in datzelfde onderwijs. Dat kan door de ontwikkeling van onderwijsvormen waarin nieuwe technologie een rol speelt, maar dat kan ook door het onderzoeken van de eigen onderwijspraktijk en het implementeren van de lessen daaruit.

Meer duurzaamheid in het onderwijs

De voorzitter van ‘Studenten voor Morgen’, Nikki Trip, wijst erop dat er al veel aandacht is voor duurzaamheid in het hoger onderwijs. Daarom is zij blij dat Studenten voor Morgen met de Lector van het Jaarprijs extra aandacht kan vragen voor het belang van duurzaamheid in het hbo. “Met Studenten voor Morgen organiseren wij al jaren de nationale duurzaamheidsranking van hoger onderwijsinstellingen; de SustainaBul. We vinden het leuk om door middel van deze samenwerking meer aandacht te kunnen besteden aan de individuen die duurzaamheid in het onderwijs mogelijk maken, zoals de lectoren die straks in de running zijn voor de Lector van het Jaar 2021.”

De voorzitter van het ISO, Dahran Çoban, legt uit waarom de studentenorganisatie die alle hbo-studenten in Nederland vertegenwoordigt deze prijs mede organiseert. “Het is fantastisch dat we dit jaar voor de 10e keer de Lector van het Jaar verkiezing samen organiseren, om zo lectoren in het zonnetje te zetten. Omdat hun onderzoek praktijk gericht is, is het voor studenten super waardevol. Zij kunnen binnen hun onderwijs snel profiteren van het onderzoek van lectoren.”

Criteria voor de voordracht

Studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van hogescholen worden vanaf woensdag 13 januari allen van harte uitgenodigd hun voordrachten voor de lector van het jaar in te sturen. Neem in uw voordracht de volgende zaken mee:

Hoe levert het onderzoek van het lectoraat of de uitwerking daarvan een bijdrage aan de verduurzaming van het onderwijs op de hogeschool of daarbuiten? Welke verbindingen gaat het lectoraat/de lector aan met maatschappelijke partners in de regio? Zijn studenten actief betrokken bij het onderzoek en de maatschappelijke doorwerking van het onderzoek?

Lectoren van alle disciplines in het hbo maken kans ‘Lector van het Jaar’ te worden, mits het thema ‘duurzaamheid’ duidelijk naar voren komt in het werk. Een voordracht zou daarom idealiter voorzien zijn van een – graag ook feitelijke – onderbouwing van concrete daden, realisaties en resultaten die dit kunnen onderstrepen; testimonials van alumni en partners in binnen- en buitenland; input vanuit de betrokken studenten bij dit onderzoek en van collega’s en docenten binnen de hogeschool, Centres of Expertise en het netwerk in de beroepspraktijk. Deze bijdrage mag uit niet meer dan tien pagina’s bestaan.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK