Nominaties voor de Lector van het Jaar 2021 kunnen worden ingestuurd
Het komend jaar gaan het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en ScienceGuide samen met ‘Studenten voor Morgen’, een organisatie die de duurzaamheid in het hoger onderwijs wil bevorderen, op zoek naar de lector die er in zijn of haar werk het beste in slaagt het onderwijs inhoudelijk te vernieuwen en te verduurzamen.
Dit jaar is ‘duurzaamheid’ het thema van de Lector van het Jaar-verkiezing. Welke lector onderzoekt hoe duurzaamheid kan bijdragen aan een milieubewuster hoger beroepsonderwijs? Wie introduceert en jaagt duurzaamheid aan binnen zijn of haar hogeschool?
Hoe dragen lectoren en hogescholen bij aan meer duurzaamheid?
Het taakpakket van lectoren in het hbo is drieledig: kennisontwikkeling, verbinding met de beroepspraktijk, en doorwerking in het onderwijs. Vanwege het thema ‘duurzaamheid’ ligt in deze editie van de Lector van het Jaar–verkiezing de nadruk op de eerste en laatste van deze drie taken. Op welke manier zorgt het werk van de lector ervoor dat het onderzoek en onderwijs op hogescholen duurzaam is? En hoe dragen de hogescholen bij aan meer duurzaamheid op zowel de hogeschool zelf als in de gehele samenleving?
Criteria voor de voordracht
Studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van hogescholen worden vanaf woensdag 13 januari tot en met zondag 28 februari van harte uitgenodigd hun voordrachten voor de Lector van het Jaar in te sturen naar lectorvanhetjaar@iso.nl. Neem in uw voordracht de volgende zaken mee:
- Hoe levert het onderzoek van het lectoraat of de uitwerking daarvan een bijdrage aan de verduurzaming van het onderwijs op de hogeschool of daarbuiten?
- Welke verbindingen gaat het lectoraat/de lector aan met maatschappelijke partners in de regio?
- Zijn studenten actief betrokken bij het onderzoek en de maatschappelijke doorwerking van het onderzoek?
Lectoren uit alle disciplines van het hbo maken kans ‘Lector van het Jaar’ te worden, mits het thema ‘duurzaamheid’ duidelijk naar voren komt in hun werk. Een voordracht zou daarom idealiter voorzien zijn van een – graag ook feitelijke – onderbouwing van concrete daden, realisaties en resultaten die dit kunnen onderstrepen. Dat kan bijvoorbeeld middels testimonials van alumni en partners in binnen- en buitenland, maar ook middels input vanuit de betrokken studenten bij dit onderzoek, en van collega’s en docenten binnen de hogeschool, een Centre of Expertise of het netwerk in de beroepspraktijk. Deze onderbouwing mag uit niet meer dan tien pagina’s bestaan.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport