Hogere eisen dagen studenten succesvol uit

Opinie | door Henk Schmidt
25 maart 2021 | "Nominaal is Normaal had tot doel de doorstroomsnelheid, de studieprestaties, en de zelfperceptie van studenten als succesvolle lerenden te verbeteren. Bovendien moest het studenten mogelijk maken sneller informatie te krijgen over hun geschiktheid voor universitair onderwijs. Daarin lijkt die aanpak geslaagd", zegt Henk Schmidt, voormalig rector magnificus van de Erasmus Universiteit.
“Als instellingen voor hoger onderwijs echter méér studenten willen helpen een diploma te halen, is het verhogen van de eisen die aan hen gesteld worden niet voldoende”, zegt Henk Schmidt. Foto: Erasmus Universiteit Rotterdam.
In de discussie over de noodzaak van het bindend studieadvies (BSA) zouden we het bijna vergeten: vo
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Henk Schmidt :  Hoogleraar Psychologie

Voormalig rector magnificus van de Erasmus Universiteit.

Literatuurverwijzingen

Betere studieresultaten dankzij ‘Nominaal is normaal’

Adriaans, M., Baars, G., Van der Molen, H., & Smeets, G. (2013). Betere studieresultaten dankzij ‘Nominaal is normaal’. Thema Hoger Onderwijs, 20(1), 30-34.  

De BSA-norm: minimumeis of streefwaarde?

Arnold, I. J. M. (2012). De BSA-norm: minimumeis of streefwaarde? Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 3, 4-8.

Which Students Benefit Most From an Intervention Promoting Study Success?

Baars, G. J., Schmidt, H. G., Hermus, P., van der Molen, H. T., Arnold, I. J., & Smeets, G. (2021). Which Students Benefit Most From an Intervention Promoting Study Success? submitted 

Impact of binding study advice on study behavior and pre-university education qualification factors in a problem-based psychology bachelor program

De Koning, B. B., Loyens, S. M. M., Rikers, R. M. J. P., Smeets, G., & Van der Molen, H. T. (2014). Impact of binding study advice on study behavior and pre-university education qualification factors in a problem-based psychology bachelor program. Studies in Higher Education 39(5), 835-847.

The role of the assessment policy in the relation between learning and performance

Kickert, R., Stegers-Jager, K. M., Meeuwisse, M., Prinzie, P., & Arends, L. R. (2018, Mar). The role of the assessment policy in the relation between learning and performance. Medical Education, 52(3), 324-335. https://doi.org/10.1111/medu.13487  

Tijd om te studeren. Een onderzoek naar tijdbesteding en studiesucces in leeromgevingen

Meeuwisse, M., van Wensveen, P., & Severiens, S. E. (2011). Tijd om te studeren. Een onderzoek naar tijdbesteding en studiesucces in leeromgevingen. In Studiesucces in de Bachelor: Drie onderzoeken naar factoren die studiesucces in de Bachelor verklaren (pp. 88-123). Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. https://onderwijsonderzoekblog.files.wordpress.com/2016/03/studiesucces-in-de-bachelor-rapport.pdf  

Changes in examination practices reduce procrastination in university students

Schmidt, H. G., Baars, G. J., Hermus, P., van der Molen, H. T., Arnold, I. J., & Smeets, G. (2021). Changes in examination practices reduce procrastination in university students. European Journal of Higher Education, 1-16.  


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK