Professional Doctorate: een onmogelijke opdracht?

Opinie | door Jac Christis
29 maart 2021 | Onlangs presenteerde de Vereniging Hogescholen een plan voor de invoering van het Professional Doctorate, de praktijkgerichte evenknie van een PhD-traject. Volgens Jac Christis, lector Arbeidsorganisatie en -productiviteit bij de Hanzehogeschool, is het echter onduidelijk hoe de PD zich moet onderscheiden van een PhD of een reeds bestaand Professional Doctorate in Engineering (PDEng). Hij bepleit dat het PD beter op het PDEng dan op het PhD kan worden geënt.
“Het lijkt mij beter de UASPD te modelleren op de PDEng. Men kan zich dan richten op het verder professionaliseren van professionals door het verbreden en verdiepen van hun ontwerpkundige, veranderkundige en methodologische kennis”, zegt Jac Christis. Beeld: Mirjam Offringa.
In de net verschenen beleidsnotitie ‘University of Applied Sciences Professional Doctorate. Een be
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Jac Christis : 

Voormalig lector Arbeidsorganisatie en -productiviteit bij de Hanzehogeschool en voormalig Universitair Hoofddocent bij de Radboud Universiteit.

Literatuurverwijzingen

Evidence-based policy. A practical guide to doing it better

Cartwright, N., J. Hardie (2012) Evidence-based policy. A practical guide to doing it better. Oxford: Oxford University Press. 

Misverstanden over praktijkgericht onderzoek

Christis, J., A. J. Smit (2018) Misverstanden over praktijkgericht onderzoek. In Onderwijsinnovatie, maart 2017.

Methodologie van praktijkgericht onderzoek

Christis, J. (2020) Methodologie van praktijkgericht onderzoek. Groningen: Hanzehogeschool. HANZE-20_0585 Bundel Jac Christis_LR.pdf 

The reflective practitioner

Schön, D. (1983). The reflective practitioner. Basic Books. 

Pasteur's Quadrant: Basic Science and Technological Innovation

Stokes, D. (1997) Pasteur's Quadrant: Basic Science and Technological Innovation. Washington, D.C.: Brookings Institution Press. 


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK