Ervaringen met hybride klaslokalen voor deeltijdstudenten

Opinie | door Tjark Huizinga & Anne Lohuis & Rosalien van der Meer & Judith Zwerver-Bergman & Margreet Engelhart
14 april 2021 | Ruim 70% van de deeltijdstudenten van hogeschool Saxion uit de behoefte voor onderwijs op locatie tijdens de huidige coronacrisis. Belangrijke reden hiervoor is het onderlinge contact met medestudenten en docenten, maar ook het contact met studiecoaches voor begeleiding bij (mogelijke) veranderingen die deze tijd met zich meebrengt, blijkt uit de pilot Hybride Klaslokalen van Hogeschool Saxion.
Het gebouw van Saxion in Deventer. Beeld: Wikimedia Commons.
Ruim 70% van de deeltijdstudenten van hogeschool Saxion uit de behoefte voor onderwijs op locatie ti
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Tjark Huizinga : 

Dr. Tjark Huizinga is als docent en onderzoeker betrokken bij het Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van hogeschool Saxion.

Anne Lohuis : 

Anne Lohuis (Msc.) is als onderwijskundige en onderzoeker betrokken bij Saxion Parttime School.

Rosalien van der Meer : 

Rosalien van der Meer (MSc.) is als docent en onderzoeker betrokken bij het Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van hogeschool Saxion.

Judith Zwerver-Bergman : 

Judith Zwerver-Bergman (MSc.) is als onderwijsadviseur en onderzoeker betrokken bij Teaching and Learning Centre van hogeschool Saxion.

Margreet Engelhart : 

Drs. Margreet Engelhart is als teamleider Kwaliteitsmanagement en Research verbonden aan de Saxion Parttime School.

Literatuurverwijzingen

Synchromodal classes: Designing for shared learning experiences between face-to-face and online students

Bell, J., Sawaya, S., & Cain, W. (2014). Synchromodal classes: Designing for shared learning experiences between face-to-face and online students. International Journal of Designs for Learning, 5(1). https://doi.org/10.14434/ijdl.v5i1.12657 

Teaching for quality learning at university: What the student does

Biggs, J. B., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university: What the student does (3rd ed.). New York: McGraw-Hill Education (UK). 

Design and implementation factors in blended synchronous learning environments: Outcomes from a cross-case analysis

Bower, M., Dalgarno, B., Kennedy, G. E., Lee, M. J. W., & Kenney, J. (2015). Design and implementation factors in blended synchronous learning environments: Outcomes from a cross-case analysis. Computers and Education, 86, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.03.006

De docent als sleutelfiguur bij blended learning

Demedts, L., Raes, F., Spittaels, O., Lust, G., & Van Puyenbroeck, H. (2015). De docent als sleutelfiguur bij blended learning. TheMa,1(1), 23 – 28. 

The teacher as designer of competency-based education

Hoogveld, A. W. M. (2003). The teacher as designer of competency-based education. Doctoral dissertation, Heerlen: Open University The Netherlands. 

Ondersteuning op curriculumontwikkelexpertise van docentontwikkelteams

Huizinga, T., Nieveen, N., Handelzalts, A. & Voogt, J. M. (2013). Ondersteuning op curriculumontwikkelexpertise van docentontwikkelteams. Pedagogische Studiën, 90(3), 4–20. 

De implementatie van het didactisch concept Flipped Classroom in het deeltijdonderwijs in het hbo

Lohuis, Huizinga, 't Mannetje, & Visscher-Voerman (2021). De implementatie van het didactisch concept Flipped Classroom in het deeltijdonderwijs in het hbo. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 39(1), 05-18. 

Validating a Measurement Tool of Presence in Online Communities of Inquiry

Swan, K., Richardson, J. C., Ice, P., Garrisson, D. R., Cleveland-Innes, M., & Ben Arbaugh, J. (2008). Validating a Measurement Tool of Presence in Online Communities of Inquiry. e-Mentor, 2(24), 1-12 


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK