Met digitalisering van het hoger onderwijs rekent het Rijk zich onterecht rijk

Opinie | door Peter van Baalen & Paul A. Kirschner & Monique Volman & Lucy Wenting & Frank Zuijdam
6 april 2021 | "Het is naïef om te denken dat de ‘race to the bottom’ wat betreft de werkdruk van docenten een halt kan worden toegeroepen met automatisering van docenttaken", beargumenteren onderzoekers van de Open Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. Zij reageren op de onlangs geopperde mogelijkheden om het hoger onderwijs verder te digitaliseren.
“Laten we investeren in digitalisering om het fysieke onderwijs te verrijken en te verdiepen, en niet om het fysieke onderwijs haar eigen graf te helpen graven”, bepleiten onderzoekers van de Open Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. Beeld: Wikimedia Commons.
Het spel is op de wagen. In voorbereiding op de kabinetsformatie is onlangs de nota Ambtelijke verk
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Peter van Baalen : 

Hoogleraar Informatiemanagement en Digitale Organisatie bij de Universiteit van Amsterdam.

Paul A. Kirschner :  Hoogleraar Onderwijspsychologie

Emeritus-hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit.

Monique Volman : 

Hoogleraar Onderwijskunde bij de Universiteit van Amsterdam.

Lucy Wenting : 

Directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies van de Universiteit van Amsterdam.

Frank Zuijdam : 

Hoofd Academische Zaken bij de Universiteit van Amsterdam.

Literatuurverwijzingen

Skills, tasks and technologies: Implications for employment and earnings

  • Acemoglu, D., & Autor, D. (2011). Skills, tasks and technologies: Implications for employment and earnings. In Handbook of labor economics (Vol. 4, pp. 1043-1171). Elsevier. 

New Laws of Robotics: Defending Human Expertise in the Age of AI

  • Pasquale, F. (2020). New Laws of Robotics: Defending Human Expertise in the Age of AI. Cambridge, MA & London, VK: Belknap Press. 

The fourth education revolution

  • Seldon, A., & Abidoye, O. (2018). The fourth education revolution. Legend Press Ltd 

Variables associated with achievement in higher education: A systematic review of meta-analyses

  • Schneider, M., & Preckel, F. (2017). Variables associated with achievement in higher education: A systematic review of meta-analyses. Psychological bulletin, 143(6), 565-600 

Should robots replace teachers? AI and the future of education

Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Indianapolis, IN: John Wiley & Sons, Indiapolis (USA)


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK