Nederlandse verkiezingscampagnes moeten gereguleerd worden

Interview | door Katie Digan
28 april 2021 | Grote sommen geld ontvangen van buitenlandse en binnenlandse donateurs en online politieke advertenties toespitsen op de individuele kiezer die ze te zien krijgt: in verkiezingstijd mag het in Nederland allemaal. Promovendus Leon Trapman onderzoekt wat de juridische mogelijkheden zijn om beperkingen aan verkiezingscampagnes te stellen. “Het is krankzinnig dat D66 een miljoen euro mocht krijgen van een tech-miljardair.”
“Op het moment dat je grenzen aan verkiezingscampagnes gaat stellen, verandert dat hoe je naar politieke partijen kijkt. Dat punt komt niet zo naar voren wanneer je geen juristen bij het publieke debat betrekt”, zegt Leon Trapman. Beeld: CC-BY-SA-NL-2.5
Trapman promoveert aan de Radboud Universiteit op een onderzoek naar Nederlandse verkiezingscampagne
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK