Hoe kunnen studenten grip leren krijgen op complexiteit?

Opinie | door Fred Janssen & Harriët Sjerps
30 juni 2021 | Hoe kan het universitair onderwijs studenten goed voorbereiden op de toekomst? Hoe moeten we hen leren grip te krijgen op allerhande complexe kwesties waarvan we weten dat ze die zullen tegenkomen? Fred Janssen en Harriët Sjerps betogen dat de huidige aanpak binnen het universitaire onderwijs hiervoor ontoereikend is. Zij laten zien dat dit wel kan worden gerealiseerd wanneer disciplines worden uitgewerkt tot onderzoeksperspectieven.
“In perspectiefgericht onderwijs wordt een perspectief niet kant en klaar aangeboden maar stapsgewijs opgebouwd en toegepast aan de hand van complexe kwesties”, vertellen Fred Janssen en Harriët Sjerps. Beeld: Domenico Nardone.
Van academisch onderwijs mag worden verwacht dat het studenten leert grip te krijgen op complexe kwe
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Fred Janssen : 

Hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen en als opleidingsdirecteur werkzaam bij het ICLON (Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing) van de Universiteit Leiden.

Harriët Sjerps : 

Als senior beleidsmedewerker verbonden aan de Vrije Universiteit.  Samen met Fred Janssen ontwikkelde ze een methode voor het implementeren van perspectiefgericht universitair onderwijs.

Literatuurverwijzingen

Signals and boundaries: Building blocks for complex adaptive systems.

Holland, J. H. (2012). Signals and boundaries: Building blocks for complex adaptive systems. Cambridge, MA: MIT Press. 

Grip krijgen op complexiteit. Onderwijs voor het ‘moeras’.

Janssen, F.J.J.M. (2017). Grip krijgen op complexiteit. Onderwijs voor het ‘moeras’. Oratie. ICLON: Leiden. 

Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering.

Janssen, F.J.J.M., Hulshof, H. & Van Veen, K. (2019). Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering. Leiden. StudioSB. 

Generic skills: A Dangerous Myth.

Janssen, F.J.J.M. (2020). Generic skills: A Dangerous Myth. 3 Star learning experiences. An evidence-based blog for learning professionals.  

Streetlights and shadows: Searching for the keys to adaptive decision making.

Klein, G. A. (2011). Streetlights and shadows: Searching for the keys to adaptive decision making. Cambridge MA:  MIT Press. 

The reflective practitioner. How professionals think in action.

Schön, D.A. (1983). The reective practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books 

Re-Engineering philosophy for limited beings: Piecewise approximations to reality.

Wimsatt, W.C. (2007). Re-Engineering philosophy for limited beings: Piecewise approximations to reality. Cambridge: Harvard University Press. 


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK