Jonge wetenschappers moeten meedenken over Erkennen en Waarderen

Opinie | door Charisma Hehakaya & Sander Bosch
8 juni 2021 | De meeste universiteiten zijn bezig met het uitwerken van een visie op een nieuwe manier van Erkennen & Waarderen, schrijven Charisma Hehakaya en Sander Bosch. Voor een nieuw academisch beloningssysteem is het perspectief van early-career academics (ECA’s) erg belangrijk, aangezien zij een kwetsbare groep vormen wier academische loopbaan sterk wordt beïnvloed door deze verandering. Wat wordt er over ECA’s gezegd in de visies van de universiteiten? Zitten ook zij rond de ontwerptafel van het nieuwe systeem? Uit een analyse van Young Science in Transition blijkt dat ECA’s in de visies en implementatiecommissies lang niet overal goed vertegenwoordigd zijn.  
“Veel universiteiten hebben een visie op Erkennen & Waarderen, maar het is nog onduidelijk hoe zij werken aan concrete acties voor een beter Erkennen en Waarderen van early career academics”, schrijven Charisma Hehakaya en Sander Bosch.
Sinds in november 2019 het positiepaper ‘Ruimte voor ieders talent; naar een nieuwe balans in het
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Charisma Hehakaya : 

PhD-kandidaat, divisie Beeld & Oncologie, Universitair Medisch Centrum Utrecht, Utrecht, Julius Clinical, Zeist.

Sander Bosch : 

Programmamanager Open Science, Vrije Universiteit, Amsterdam

Literatuurverwijzingen

[1] Universities without walls - A vision for 2030

European University Association. Universities without walls - A vision for 2030. 2021; Available from: https://www.eua.eu/resources/publications/957:universities-without-walls-–-eua’s-vision-for-europe’s-universities-in-2030.html

[2] Het nieuwe erkennen en waarderen goed voorbeeld doet goed volgen

De Jonge Akademie. Het nieuwe erkennen en waarderen goed voorbeeld doet goed volgen. 2020.

[3] Erkennen en Waarderen in de Wetenschap

Academy AY. Erkennen en Waarderen in de Wetenschap. 2020

[4] Recognition and Rewards

Maastricht Young Academy. Recognition and Rewards. 2021

[5] Rethinking Academic Excellence: Toward a Sustainable and Collaborative Model

Leiden Young Academy. Rethinking Academic Excellence: Toward a Sustainable and Collaborative Model. 2021;1–4

[6] You can help to create a new researcher-reward system

Stroobants K. You can help to create a new researcher-reward system. Nature

[7] Postdoc survey reveals disenchantment with working life

Woolston C. Postdoc survey reveals disenchantment with working life. Nature. 2020;587:505–8

[8] You have a part to play! Recognition and Rewards in Nijmegen

Radboud University and Radboud university medical. You have a part to play! Recognition and Rewards in Nijmegen. 2021;

[9] Room for everyone’s talent: The Tilburg University Ambition

Tilburg University. Room for everyone’s talent: The Tilburg University Ambition. 2020; Available from: http://www.vsnu.nl/files/documenten/Domeinen/Onderzoek/Position paper Room for everyone?s talent.pdf 

[10] Vision on Recognition & Rewards

Maastricht University. Vision on Recognition & Rewards. 2020

[11] VU visie op Erkennen & Waarderen

VU Commissie Erkennen & Waarderen. VU visie op Erkennen & Waarderen. 2021;1–7

[12] Visie Erkennen en Waarderen

Utrecht University. Visie Erkennen en Waarderen. 2020;1–8

[13] Academia in Motion: Erkennen & Waarderen

Universiteit Leiden. Academia in Motion: Erkennen & Waarderen. 2021

[14] Visie van de NLU commissie ‘ Erkennen en Waarderen ’ op de universiteit waar medewerkers het goed kunnen doen en het goed hebben

B. de Muynck (TUA), D. de Ruyter (UvH), K. van Bekkum (TUK), F. Bredewolt (UvH) PV (PThU) en MH (PThU). Visie van de NLU commissie ‘ Erkennen en Waarderen ’ op de universiteit waar medewerkers het goed kunnen doen en het goed hebben. 2020;1–4

[15] Fewer numbers, better science

Benedictus R, Miedema F, Ferguson MWJ. Fewer numbers, better science. Nature. 2016;538:453–5


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK