Eerlijke toelatingsprocedure combineert decentrale selectie en loting

Opinie | door Maarten van der Smagt & Nouchka Tick & Linda van Ooijen - Van der Linden
6 juli 2021 | Een nieuw wetsvoorstel moet decentrale loting voor numerus fixus-opleidingen mogelijk maken. Dat zou de kansenongelijkheid en de toegankelijkheid van deze opleidingen moeten verbeteren. Maar, zo betogen leden van de selectiecommissie Psychologie aan de Universiteit Utrecht, selectie en loting moeten in combinatie met elkaar gebruikt worden voor een eerlijke en gelijkwaardige toelating.
“In feite worden fixus-opleidingen verplicht te kiezen tussen twee kwaden, terwijl het model van Klaas Visser nu juist beoogt het beste van twee werelden te combineren”, schrijven onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Beeld: ©UG, Peter van der Sijde.
In 2016 kwam na vele jaren van loting en evenzovele jaren van discussie een eind aan de centrale sel
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Maarten van der Smagt : 

Hoogleraar en onderwijsdirecteur Psychologie en tevens voorzitter van de selectiecommissie Bachelor Psychologie van de Universiteit Utrecht.

Nouchka Tick : 

Universitair Hoofddocent Ontwikkelingspsychologie en lid van de selectiecommissie Bachelor Psychologie van de Universiteit Utrecht.

Linda van Ooijen - Van der Linden : 

Docent en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht. Ze is gepromoveerd op een onderzoek over selectiemethoden en was voorheen lid van de selectiecommissie Bachelor Psychologie van de Universiteit Utrecht.

Literatuurverwijzingen

Reflectie op proefschrift ‘Prediction of Study Success – Creation of Magic Zones’.

van Ooijen - van der Linden, L., Woertman, E.M., te Pas, S.F. & van der Smagt, M.J. (2019). Reflectie op proefschrift ‘Prediction of Study Success – Creation of Magic Zones’. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 37 (1), (pp. 24-43). 


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK