Internationalisering en inclusie moeten hand in hand gaan

Nieuws | de redactie
30 augustus 2021 | Met een grote groep nieuwe docenten, geworven met geld uit het Nationaal Programma Onderwijs, begint NHL Stenden aan een nieuw studiejaar. Tijdens de opening daarvan vertelde bestuursvoorzitter Erica Schaper dat de hogeschool werk gaat maken van inclusie. “Wij zijn een internationale en diverse gemeenschap, en we willen dat iedereen hier zichzelf kan zijn. Dat is echter niet zomaar gedaan.”
Erica Schaper
Bestuursvoorzitter Erica Schaper tijdens de opening van het studiejaar bij NHL Stenden.

Het nieuwe studiejaar bij NHL Stenden is vanmiddag officieel van start gegaan. De hogeschool verwelkomt niet alleen een nieuwe lichting studenten, ook een grote groep medewerkers is nieuw bij de hogeschool. Voorafgaand aan de zomervakantie wist NHL Stenden 123 nieuwe docenten te werven. “Eigenlijk zijn het er iets meer dan 123″, gaf bestuurder Marc Otto in gesprek met presentator Özcan Akyol toe, “maar dit vinden we een mooier getal.” 

Otto vertelde dat het werven van nieuw personeel een goede manier was om het geld uit het Nationaal Programma Onderwijs, dat in februari door de demissionaire ministers Van Engelshoven en Slob werd gepresenteerd, te besteden. Dat geld dient te worden ingezet om leerachterstanden tegen te gaan die studenten ten gevolge van de coronacrisis hebben opgelopen. “Het verhelpen van die achterstanden moet soms gewoon door meer docenten voor de klas te hebben”, aldus Otto. 

“Onze nieuwe docenten komen uit alle hoeken en gaten. Daarbij valt het vooral op dat we veel docenten uit het westen van het land hebben aangetrokken”, vertelt de bestuurder. Daarnaast is ervoor gekozen niet alleen bevoegde docenten te werven; ook veel mensen uit het bedrijfsleven gaan nu als docent bij NHL Stenden aan de slag. “Er is vooral gekeken naar mensen die studenten in alle vraagstukken goed kunnen begeleiden.” 

Internationalisering en inclusie 

Tijdens de jaaropening werd besproken dat NHL Stenden, met het oog op internationalisering en het internationale studentenbestand, flink werk wil maken van inclusie en diversiteit. “Wij zijn een internationale en diverse gemeenschap, en we willen dat iedereen hier zichzelf kan zijn. Dat is echter niet zomaar gedaan”, legde bestuursvoorzitter Erica Schaper uit. “Daarom willen we werken aan gelijke kansen voor iedereen maar tegelijkertijd in het oog houden dat iedereen een ander instapniveau heeft. Zo proberen we gevoelig te zijn voor de problemen die studenten kunnen tegenkomen wanneer ze instromen. Daarnaast kan het zijn dat onze manier van werken op sommige punten ongelijkheid veroorzaakt; ook daarvoor willen we gevoelig zijn.” 

Meld u hier aan voor de ScienceGuide Nieuwsbrief

 

De aandacht hiervoor is binnen NHL Stenden ontstaan door de Black Lives Matter-beweging, vertelde Jaap Sanders van IDARE, een gemeenschap die inclusie binnen de hogeschool bevordert. “Daarna is een webinar georganiseerd waarin we met studenten in gesprek gingen; daar hoorden we bijvoorbeeld dat internationale studenten zich soms buitengesloten voelen wanneer ze in groepen met allemaal Nederlandstalige studenten belanden. Uit dat webinar is het initiatief voortgekomen om hieraan meer aandacht te besteden.” 

Soms moet het even schuren, maar dit duurde erg lang 

Ook de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar werden besproken met docenten, bestuurders en studenten. Zo vertelde een studente Tourism Management hoe ze haar motivatie kwijtraakte tijdens de periode van afstandsonderwijs. “Het voelde alsof ik vastliep omdat ik de stof niet meer goed kon opnemen. Daarbij lukte het me niet goed om vragen te stellen aan docenten. De digitale vorm van onderwijs zorgde ervoor dat de drempel tot het stellen van vragen groter was.” 

Vanuit het Studentsuccesscentrum heeft coördinator Froukje Kronemeijer zich, samen met decanen en adviseurs, veel ingezet voor studenten zoals Isabella, vertelde Kronemeijer. “De lessen, die plotseling online moesten plaatsvinden, waren vooral gericht op het overbrengen van de stof. Wij hoorden echter van alle kanten dat studenten veel behoefte hadden aan verbinding. Daarvoor hebben we een breed aanbod van cursussen en workshops aangeboden.  

Ook Ellen de Bruin, teamleider bij de sociale studies, weet hoe groot de behoefte aan verbinding onder studenten was. Haar eigen studenten bedachten daarom allerlei initiatieven om hun medestudenten te helpen en een hart onder de riem te steken. “Niet alleen de structuur in het leven van veel studenten viel weg, er waren ook veel studenten die inkomsten misliepen omdat hun bijbaantje verdween. Daarom hebben we gezorgd voor financiële hulpverlening voor studenten, samen met onze sociale werkers van de toekomst. Die nemen deze ervaring mee wanneer ze de wijde wereld ingaan.” 

Ook Kronemeijer besefte dat de achterliggende tijd niet alleen nadelen had. “Soms moet het even schuren in het leven, daar word je een betere student van. Hoewel dit wel wat lang duurde.” 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK