Over tien jaar is de Rotterdam Academy twee keer zo groot

Nieuws | de redactie
20 september 2021 | Op een feestelijke avond werd het tienjarig jubileum van de Rotterdam Academy gevierd. In die tien jaar is de Rotterdam Academy een emancipator geworden in Rotterdam, en de ambitie is dat bij het volgende jubileum het aantal studenten verdubbeld is.
Een panel bespreekt de ontwikkelingen van de RAC. Vlnr: Said Kasmi, Ron Kooren, een alumni van de RAC, Angela Vroegindeweij en Ron Bormans. Beeld: Ramón van Doorn.

In de Rotterdamse Kuip, het stadion van Feyenoord, opende academiedirecteur Bert Reul een feestelijke avond ter ere van het tienjarig bestaan van de Rotterdam Academy (RAc), een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam, Albeda en Zadkine. Om uit te leggen waar de RAc voor staat, nam Reul de locatie als voorbeeld. “In Rotterdam zegt men altijd dat je niet voor je lol Feyenoordsupporter bent. Het is met ups en downs, het is knokken, en het is doorgaan totdat je toch dat succes haalt. Hetzelfde geldt voor onze studenten; het zijn vaak studenten tegen wie al van kleins af aan is gezegd dat ze het hbo niet aankunnen.”

Op de RAc krijgen dit soort studenten de kans om middels een Associate degree (Ad) binnen twee jaar een hbo-diploma te behalen. “Onze studenten hebben vaak niet de privileges meegekregen van hun ouders om altijd het beste onderwijs te krijgen, of om al hun tijd te besteden in het onderwijs”, vervolgt Reul. “Vaak kunnen hun ouders niet meehelpen met het huiswerk, vaak moeten ze naast hun opleiding werken om het gezin financieel te ondersteunen en soms zijn de studenten mantelzorger of hebben ze zelf al kinderen. Dát soort studenten komt naar de RAc.”

Docenten zijn als een voetbalcoach

Bijzondere lof had Reul voor de docenten van de RAc. “In het voetbal is het aan de coach om zijn spelers weer uit het dal te halen als het slecht gaat. De coach steekt zijn tijd en aandacht in het verbeteren van de tactiek en van de spelerskwaliteiten, maar het belangrijkste is het behouden van het zelfvertrouwen. Zorgen dat die spelers in zichzelf blijven geloven, en ervoor blijven werken. Dit doen jullie ook bij onze studenten. Elke dag, en soms zelfs nacht, staan jullie al tien jaar lang voor hen klaar; van extra huiswerkbegeleiding tot aan op huisbezoek gaan als je al even niks van een student hebt gehoord, jullie doen het allemaal.”

Volgens Angela Vroegindeweij, Manager bedrijfsvoering en onderwijsmanager bij de Rotterdam Academy, geven die docenten dan ook het beste de identiteit van de RAc weer. “Het RAc-gevoel is kleinschaligheid en betrokkenheid van de docenten, die maken het. Studenten weten waar ze aan toe zijn en voelen zich gehoord; dat is onze kracht. Ons belangrijkste doel is om dat gevoel te behouden als we groter worden.”

Rotterdam schrijft geschiedenis

Dat men in Rotterdam erg trots is op de RAc, bleek ook uit de toespraak van Ron Bormans, bestuursvoorzitter van de Hogeschool Rotterdam. “Met de RAc schrijven we geschiedenis. Nederland was altijd het lelijke eendje van de wereld, want er waren geen korte publiek toegankelijke onderwijsprogramma’s in het hoger onderwijs zoals ze die in Amerika en de rest van Europa wel hebben. Als ze dit in Amsterdam hadden verzonnen, stonden we op de voorpagina van Het Parool. We moeten trots zijn. Rotterdam heeft de formule geschreven voor de Ad’s. In de hele wetgeving staan wij als voorbeeld van hoe het moet, en in het hele land volgen ze ons.”

Het concept van een Ad bestond wel al, werd verteld tijdens een documentaire die voor het eerst getoond werd op de jubileumavond. Het werd echter nog niet apart gezien van een hbo-opleiding, en dat is waar de Hogeschool Rotterdam zich onderscheidde. Eigenlijk logisch dat het juist in de havenstad deze ontwikkeling doormaakte, werd gesteld, want Rotterdam is echt een stad van het beroepsonderwijs. Daarnaast is Rotterdam echter ook een stad van armoede; een stad van ongelijke kansen.

Ad verlaagt drempels

Bormans noemt de Ad een drempelverlaging, juist in het leven geroepen voor die studenten die leren moeten combineren met werken of die vanuit het middelbaar onderwijs geen kans zagen om naar het hbo door te stromen. Door de tweejarige opleiding, met veel praktijkopdrachten en begeleiding, wordt het voor deze studenten makkelijker en aantrekkelijker om door te stromen in het onderwijs. Waar de duur van vier jaar sommige studenten afschrikt om een hbo-opleiding te volgen, kunnen Ad-studenten na twee jaar alsnog beslissen om een bachelor te volgen. Ze stromen dan in het derde jaar in, en kunnen dus aan twee extra jaar genoeg hebben om een bachelor af te ronden.

Meld u hier aan voor de ScienceGuide Nieuwsbrief

 

Toch is het verder doorstromen na een Ad-opleiding echt niet nodig, benadrukt Bormans. “Het is nog steeds een volwaardige hbo-opleiding. Dat willen studenten die vanuit het mbo doorstromen, en dat is op dit moment zo’n zeventig procent, ook horen. De studenten die gaan werken na een Ad krijgen dan ook een beroep op niveau van een hbo opleiding, en dat is ook onze bedoeling. Ze hoeven dus zeker niet nog door te leren, hoewel die mogelijkheid er wel is.”

Ook voor mensen die na hun mbo-opleiding meteen zijn gaan werken biedt de Ad uitkomsten. Zo denkt demissionair minister van OCW Ingrid van Engelshoven dat de Ad een sleutelrol kan spelen in het principe van leven lang ontwikkelen. “Je bent in deze huidige maatschappij nooit klaar met studeren en met doorleren. Als je al een tijdje op de arbeidsmarkt zit, en je werkveld verandert opeens enorm, zoals dat nu met corona gebeurde, doe je misschien niet zo snel een vierjarige opleiding ernaast. Dan is het met de Ad een stuk makkelijker te combineren.”

Wel even wennen

Volgens de verschillende aanwezige bestuurders en medewerkers is het eigenlijk niet meer dan logisch dat de Hogeschool Rotterdam zo trots is op het succes van de RAc. Er is enorm gestreden om dit concept daadwerkelijk van de grond te krijgen, zo vertellen ze. Collega’s in zowel het mbo als het hbo moesten wennen aan het idee, en in het werkveld moest worden gewerkt aan de erkenning en bekendheid van de diploma’s. “Zeker in het begin wist een werkgever simpelweg niet wat verwacht moest worden van iemand met een diploma van de RAc.”

Volgens Vroegindeweij kwam die erkenning echter vanzelf. “We hebben ondertussen al meer dan 4000 diploma’s uitgereikt, en die alumni komen bij een bedrijf als ons visitekaartje. Bedrijven zien aan de studenten dat die gewoon goed opgeleid zijn, en dat zorgt voor meer bekendheid. Daarnaast spelen we ook in op wat de bedrijven vragen, want we leiden altijd op naar aanleiding van de behoefte op de arbeidsmarkt.”

Said Kasmi, Wethouder van onder andere onderwijs in Rotterdam, ziet deze ontwikkelingen met enthousiasme tegemoet. “We zijn als gemeente, met de krapte die er nu is op de arbeidsmarkt, altijd op zoek naar de manier om de overgang het makkelijkste te maken. Van havo naar mbo of naar hbo, en van opleiding naar de arbeidsmarkt. Dat komt allemaal samen in de RAc. Het is soms een hindernisbaan, het onderwijs, en het is een hele eer om te sleutelen aan dé emancipatiemotor van de samenleving; een Ad is daar een voorbeeld voor, voor Rotterdam en voor Nederland.”

Ad is toch een krant?

Tussen alle festiviteiten door werd door Ron Bormans ook gesproken over ambities. “Over tien jaar hebben we 6000 studenten en een eigen gebouw op een prachtige plek in Rotterdam-Zuid, met wel dertig opleidingen. De RAc is dan een hogeschool binnen de hogeschool, met nog steeds die unieke en waardevolle verbinding met het mbo. Tegen die tijd is de RAc onderdeel van acht verschillende Academies, verspreid over heel Nederland, met in totaal 50.000 Ad-studenten.”

Ron Kooren ging hier als bestuursvoorzitter van Albeda, één van de twee mbo-instellingen die samenwerkt met de Hogeschool Rotterdam in de RAc, nog een stapje overheen. “In het mbo merken we dat veel studenten perspectief nodig hebben voor een volgende stap. Als ik dan begin over een Ad vragen ze of ze dan bij het Algemeen Dagblad moeten gaan studeren, dus aan de marketing mag zeker nog wel iets gedaan worden. Maar als dat gebeurt, denk ik dat 6000 studenten nog weinig is. We hebben hier echt goud in handen, en de Ad is een belangrijke titel in de emancipatie van Rotterdam.”

Tot slot deed directeur Bert Reul nog een oproep aan alle aanwezigen; kijk naar Amsterdammers en spreek wat vaker je trots uit over de RAc. “Amsterdammers roepen vaak maar wat, maar ze roepen wel. Wij zijn daar te nuchter voor, we kunnen daar nog wel wat van leren. We hebben gewoon een fantastisch product, en dat mogen we wel van de daken schreeuwen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK