Onderzoek met impact vraagt eerder geloofwaardigheid dan onafhankelijkheid

Opinie | door Margo Brouns & Anje Ros
20 oktober 2021 | Steeds vaker eisen onderzoeksfinanciers dat onderzoek impact moet hebben. Tegelijkertijd omarmen onderzoekers van hogescholen en universiteiten 'onafhankelijkheid' als een van de belangrijkste waarden uit de gedragscode voor wetenschappelijk onderzoek. Wie echter impactvol onderzoek wil doen, doet dat beter niet onafhankelijk, betogen Margo Brouns en Anje Ros, lectoren bij Fontys Hogescholen. In een samenwerking met bedrijven en andere opdrachtgevers is geloofwaardigheid belangrijker dan onafhankelijkheid, vertellen zij - en dat vraagt om een nieuwe doordenking van de gedragscode.
“Wij stellen voor om de principes van de gedragscode opnieuw gaan doordenken vanuit het perspectief van impact”, schrijven Margo Brouns en Anje Ros. “Wie doet er mee?” Beeld: Holly Jordan.
Alles draait om impact. Dat geldt voor universiteiten, maar zeker ook voor het hbo. De kennisinstell
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK