Student in international classroom ervaart minder inclusie en psychologische veiligheid

Nieuws | de redactie
6 oktober 2021 | Studenten in een international classroom ervaren minder inclusie en psychologische veiligheid. Dit effect wordt echter verminderd wanneer docenten de culturele verschillen niet bagatelliseren of negeren maar juist erkennen, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en de Universiteit van Amsterdam.
Beeld: Nikolay Georgiev via Pixabay.

Studenten in een international classroom ervaren minder inclusie en psychologische veiligheid dan studenten in een klas met één nationaliteit, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de manier waarop docenten handelen in een international classroom hierop een groot effect heeft. Wanneer de docent multicultureel handelt, oftewel met oog voor culturele verschillen, zijn de problemen van studenten in een international classroom kleiner tot niet aanwezig. Wanneer de docent ‘kleurenblind’ handelt en doet alsof iedereen cultureel hetzelfde is, is dit juist niet het geval.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Jozefien De Leersnyder, onderzoeksprofessor bij de KU Leuven, Seval Gündemir, Universitair Docent bij de Universiteit van Amsterdam, en Orhan Ağirdağ, Universitair Hoofddocent bij zowel de KU Leuven als de UvA. Het doel van dit onderzoek was om meer te weten te komen over de context waarin een international classroom positief of negatief is voor studenten. Hierbij benadrukken de onderzoekers dat niet gekeken wordt naar karaktereigenschappen van studenten, maar juist naar de dynamiek in een international classroom.

Iedereen moet zich welkom voelen op een onderwijsinstelling

Dit is belangrijk om te weten, aangezien international classrooms steeds vaker voorkomen in de laatste jaren. Al eerder heeft onderzoek aangetoond dat studeren in het buitenland voor de ontwikkeling van studenten zeer nuttig kan zijn. Ook voor de onderwijsinstellingen levert deze uitwisseling veel op. Toch komen internationale studenten niet altijd in een warm bad terecht; gebrek aan sociale- of talenkennis, discriminatie of vooroordelen en financiële problemen komen vaak voor. Wanneer men hiernaar onderzoek doet, gebeurt dat vaak vanuit de optiek van de internationale student, en niet met het oog op de internationale onderwijsinstelling.

Meld u hier aan voor de ScienceGuide Nieuwsbrief

 

Doordat dit onderzoek bijdraagt aan kennis over de omstandigheden binnen een opleiding in plaats van de persoonlijke eigenschappen van internationale studenten, kunnen de resultaten volgens de onderzoekers helpen om internationale opleidingen toegankelijker te maken voor internationale studenten. Culturele verschillen leiden namelijk niet vanzelf tot psychologische problemen; het hangt voor een groot deel van de context af, schrijven zij. Onderwijsinstellingen zijn in staat die context te bepalen.

De onderzoekers moedigen onderwijsinstellingen dan ook aan om een klimaat te creëren waarin iedereen zich welkom kan voelen, een klimaat waarin studenten van elkaars culturele verschillen kunnen leren in plaats van die verschillen te negeren. Het creëren van dit klimaat moet door de hele instellingen heen gebeuren, van docenten tot aan officiële communicatie en het curriculum. Toch blijven de docenten het belangrijkste in een verwelkomende houding jegens studenten, schrijven de onderzoekers. Beleidsmakers en managers kunnen ervoor zorgen dat docenten hierin getraind worden.

Culturele misverstanden leiden tot grotere problemen

Om uit te zoeken hoe zo’n klimaat gecreëerd kan worden, hebben de onderzoekers een beroep gedaan op eerstejaarsstudenten die een opleiding Psychologie volgen aan een van de grootste universiteiten in Nederland. Deze opleiding kan, zonder gevolgen voor het curriculum, in zowel het Nederlands als in het Engels gevolgd worden. Int totaal namen 360 studenten, twee derde van het totale aantal eerstejaars studenten bij deze opleiding, aan het onderzoek deel middels het beantwoorden van een vragenlijst. Middels deze vragenlijst verzamelden de onderzoekers informatie over culturele misverstanden, de mate van inclusie, psychologische veiligheid en de aanpak van diversiteit.

Culturele misverstanden tussen studenten en docenten of studenten onderling kunnen ertoe leiden dat studenten zich niet op hun plaats voelen op een universiteit of in een land. Het begrijpen van de problemen die dat met zich meebrengt is volgens de onderzoekers cruciaal om vervolgens de juiste omstandigheden te kunnen bieden aan deze studenten.

De onderzoekers verwachtten dat psychologische veiligheid en inclusie mogelijke problemen waren die vanuit culturele misverstanden ontstaan. Deze twee factoren dragen bij aan de academische prestaties en het welzijn van internationale studenten. Zonder deze factoren kunnen de studenten minder zichzelf zijn en zullen zij zich minder verbonden voelen met de onderwijsinstelling, wat de intrinsieke motivatie niet ten goede komt, schrijven de onderzoekers. Daarnaast zorgt het ervoor dat studenten minder snel om hulp zullen vragen wanneer ze dat nodig hebben.

Multiculturele blik is beter dan kleurenblindheid

Uit de vragenlijst bleek dat, geheel naar verwachting van de onderzoekers, eerstejaars psychologiestudenten in de international classroom meer culturele misverstanden hadden dan hun studiegenoten in de Nederlandse klas. Hiermee werd bevestigd dat de context van een international classroom een negatief effect heeft op zowel psychologische veiligheid als het gevoel van inclusie bij studenten. Dit effect werd echter verminderd wanneer docenten een multiculturele aanpak hanteerden; met een in hoge mate multiculturele aanpak van een docent was de hoeveelheid culturele misverstanden zelfs gelijkwaardig aan de Nederlandse klas. Dit leidde tevens tot een kleiner negatief effect op het gevoel van inclusie en psychologische veiligheid in de international classroom. Wanneer docenten de ‘kleurenblinde’ aanpak hanteerden, bleven de negatieve effecten intact.

Volgens de theorie van de kleurenblinde aanpak betekent het net doen alsof er geen culturele verschillen zijn dat mogelijke discriminatie wordt overschaduwd door individualisme. De theorie van de multiculturele aanpak daarentegen schrijft voor dat culturele verschillen gezien en op waarde geschat worden, waarmee internationale studenten juist kracht kunnen putten uit hun verschillen. Hoewel beide theorieën dezelfde problemen proberen op te lossen, komt de theorie van de multiculturele aanpak hier als beste uit de test, aldus de onderzoekers.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK