Leer bij inzet academische leerkrachten van kenniswerkers bij politie

Opinie | door Teun Meurs
2 november 2021 | Om de uitstroom van academische leerkrachten te beperken zal het niet volstaan om hen simpelweg uitdagende onderwijsdossiers aan te bieden, betoogt Teun Meurs, onderzoeker en docent bij de Politieacademie. Hij promoveerde onlangs bij de Universiteit Utrecht op onderzoek naar hoger opgeleide politieagenten (die hij ‘kenniswerkers’ noemt) en maakt vanuit die context het vergelijk met de positie van academische leerkrachten. Het ‘ingrijpende professionaliseringsproject’ waar kenniswerkers in de politie voor staan biedt volgens Meurs veel overeenkomsten met de onderwijspraktijk van academische leerkrachten.
“De reflex om hoger opgeleide professionals verantwoordelijk te maken voor een specifiek dossier komt ook in de politie veel voor”, schrijft Teun Meurs. Beeld: Monkey Business.
In juni 2021 verschijnt een rapport van expertisecentrum ECBO over academische leerkrachten die vanw
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Teun Meurs : 

Onderzoeker, onderwijsontwikkelaar en docent bij de Politieacademie. In september 2021 bij de Universiteit Utrecht gepromoveerd op een onderzoek naar hoger opgeleide kenniswerkers binnen de politie.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK