Instellingsaccreditatie geeft ruimte om zélf verantwoordelijk te zijn voor onderwijskwaliteit

Opinie | door Sander van den Eijnden
21 december 2021 | "De poortwachtersfunctie die de accreditatieorganisatie vervult, draagt naar mijn overtuiging bij aan de noodzakelijke ruimte voor universiteiten en hogescholen om zélf verantwoordelijk te kunnen zijn voor de onderwijskwaliteit", schrijft Sander van den Eijnden. Bij zijn publieke entree als bestuursvoorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) werpt hij licht op de grote overeenkomst tussen opleidings- en instellingsaccreditatie. "In beide stelsels zijn de instellingen verantwoordelijk voor kwaliteit en kwaliteitszorg en organiseren ze hun eigen visitaties; in beide stelsels is een stevige en onafhankelijk externe legitimering daarvan nodig."
“Visitatie en accreditatie zijn twee verschillende dingen. Het eerste betreft oordeelsvorming (kan het onderwijs beter?), het tweede betreft erkenning van waargemaakte kwaliteit”, schrijft Sander van den Eijnden. Beeld: Fauxels
Vorige maand kreeg Annie Holthuis uit Goor (91) haar ULO-diploma, of meer precies, ze kreeg een brie
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Sander van den Eijnden : 

Werkte binnen het hoger onderwijs als directeur Internationaal Beleid bij het ministerie van OCW, algemeen directeur van Nuffic, voorzitter van Neth-er, bestuursvoorzitter van de Hogeschool Leiden, vice-voorzitter van de Vereniging Hogescholen en bestuursvoorzitter van de NVAO.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK