Geef regie bij flexibilisering van het onderwijs terug aan medewerkers

Opinie | door Els van Zijl & Suzanne Raaijmakers & Wouter Jacobs
27 januari 2022 | “Een onderwijsinnovatie zoals flexibilisering kan dus het best worden uitgevoerd door de staande organisatie, met een duidelijke stip op de horizon en ondersteuning door een lerend netwerk. Een belangrijke kerntaak ligt bij het (midden)management; zij zijn het die vanuit een gezamenlijke visie moeten sturen op ‘small wins’ en ‘big wins’”, betogen consultants van Fontys Hogescholen. Als flexibilisering van het onderwijs de regie bij studenten en docenten legt, moet ook de weg daarnaartoe worden gelegd onder regie van studenten en docenten, bepleiten zij.
“Als de flexibilisering van het onderwijs tot doel heeft dat de regie bij studenten en medewerkers komt te liggen, dan moet dat de leidraad zijn in de transitie naar flexibel onderwijs”, schrijven consultants van Fontys Hogescholen. Beeld: Roman Pohorecki.
Fontys en CINOP zijn vanaf de start betrokken bij het landelijke experiment leeruitkomsten. Vanuit o
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Els van Zijl : 

Senior Consultant bij Fontys Hogescholen.

Suzanne Raaijmakers : 

Onderwijsconsultant bij Fontys Hogescholen.

Wouter Jacobs : 

Managementconsultant bij Galan Groep.

Literatuurverwijzingen

Babeliowsky, M., Van Deurzen, J., en Severs, M. (2019). Hogescholen, waar blijft de echte innovatie? Onderzoek naar onderwijsinnovatie Onder directeuren en bestuurders. Leusden: Turner. 

Balassiano, K. (2011). Tackling “Wicked Problems” in Planning Studio Courses. doi: 10.1177/0739456X11415282 

OCW, Commissie Rinnooy Kan (Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’) (2014). Flexibel hoger onderwijs voor volwassenen: Adviesrapport. Den Haag: Ministerie van OCW. 

Marichal, K., Segers, G., en Sorgeloos, D. (2021). Leading from the middle. Nieuw samenspel tussen de top en het midden van organisaties. België Kalmhout: Pelckmans Pro.

Rotmans J. (2019). Review op Expertpaper over het bewerkstelligen van een transitie naar kringlooplandbouw (Termeer C.J.A.M., 2019). 

Rotmans, J. & Verheijden, M. (2021). Omarm de Chaos. Amsterdam: De Geus. 

Termeer (2019). Het bewerkstelligen van een transitie naar kringlooplandbouw. Wageningen University & Research.  


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK