Erkende gelijkheid en diversiteit zijn beginselen intercultureel onderwijs
Opinie | door Edwin Hoffman
8 februari 2022 | Edwin Hoffman reageert op een artikel van ScienceGuide over spreekvrees bij studenten uit een collectivistische cultuur. "Zo’n benadering van culturele verschillen is culturalistisch en en misleidend omdat ze generaliseert en stereotypeert", schrijft hij. Daarna legt hij uit hoe inclusief intercultureel onderwijs kan worden vormgegeven langs de lijnen van erkende gelijkheid en erkende diversiteit. Daarin is een belangrijke rol voor docenten weggelegd.
‘Docenten moeten rekening houden met spreekvrees studenten uit collectivistische cultuur’, beric
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Literatuurverwijzingen
Hoffman E. & A. Verdooren (2018). Diversiteitscompetentie. Niet culturen maar mensen ontmoeten elkaar. Bussum: Coutinho.
Kreps, G. & E. N. Kunimoto (1994). Effective communication in multicultural health care settings. Thousand Oaks/London/New Delhi: Sage publications.
Mecheril, P. (2013). ‘Kompetenzlosigkeitskompetenz”. Pädagogisches Handeln unter Einwanderungsbedingungen. In: G. Auernheimer (Hrsg.) Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (S.15-37). Wiesbaden: Springer.
Rathje, S. (2009). The Concept of Culture - An Application-Oriented Proposal for the General overhaul. https://www.researchgate.net/publication/44567698_The_Definition_of_Culture_-_An_Application_Oriented_Overhaul.