De leergroeiparadox; hogere leergroei garandeert geen betere prestaties

Opinie | door Marion van Brederode
28 maart 2022 | Volgens Marion van Brederode geven leergroeiprestaties een vertekend beeld van de onderwijskwaliteit van een school. Leerlingen met lage scores op voortgangstoetsen die veel leergroei doormaken, lijken desondanks de hoger scorende leerlingen nooit in te halen. Bovendien kan langdurige hoge leergroei juist een teken zijn dat leerlingen moeite hebben om op niveau te blijven, schrijft Van Brederode.
Foto: CDC
Om zicht te krijgen op hoeveel leerachterstand leerlingen hebben opgelopen gedurende de schoolsluiti
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Marion van Brederode :  Scheikundedocent en onderwijsonderzoeker

Marion is gepromoveerd in de Biofysica aan de VU, docent scheikunde aan het Calandlyceum in Amsterdam-West en onderwijsonderzoeker.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK