De leergroeiparadox; hogere leergroei garandeert geen betere prestaties

Opinie | door Marion van Brederode
28 maart 2022 | Volgens Marion van Brederode geven leergroeiprestaties een vertekend beeld van de onderwijskwaliteit van een school. Leerlingen met lage scores op voortgangstoetsen die veel leergroei doormaken, lijken desondanks de hoger scorende leerlingen nooit in te halen. Bovendien kan langdurige hoge leergroei juist een teken zijn dat leerlingen moeite hebben om op niveau te blijven, schrijft Van Brederode.
Foto: CDC
Om zicht te krijgen op hoeveel leerachterstand leerlingen hebben opgelopen gedurende de schoolsluiti
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Marion van Brederode :  Scheikundedocent en onderwijsonderzoeker

Marion is gepromoveerd in de Biofysica aan de VU, docent scheikunde aan het Calandlyceum in Amsterdam-West en onderwijsonderzoeker.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK