Talentontwikkeling leidt tot ongelijke kansen

Opinie | door Paul Pos
16 juni 2022 | In het Nederlandse onderwijs is talentontwikkeling bijna uitsluitend gericht op taal- en rekenvaardigheden. Heeft een kind daarentegen talent voor bijvoorbeeld schilderen, dan is het afhankelijk van het aanbod van buitenschoolse begeleiding. Dat aanbod verschilt echter sterk per regio. Zo leidt de huidige invulling van talentontwikkeling op meerdere manieren tot kansenongelijkheid, betoogt Paul Pos van de Willem de Kooning Academie. "Door te suggereren dat het onderwijs met aandacht voor talentontwikkeling iedereen gelijke kansen biedt, maskeert het juist een systeem van ongelijke kansen."
“Daar waar reken- en taalonderwijs ononderbroken de rode draad tot aan het beroepsonderwijs vormen, ontbreekt een doorlopende leerlijn voor kunstzinnige talentontwikkeling in het funderend onderwijs”, schrijft Paul Pos. Beeld: Mart Production.
Filosoof Jan Masschelein stelt dat talentontwikkeling in het formele onderwijs een gevaarlijke benad
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Paul Pos : 

Docent en onderzoeker bij de Willem de Kooning Academie.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK