Talentontwikkeling leidt tot ongelijke kansen
Opinie | door Paul Pos
16 juni 2022 | In het Nederlandse onderwijs is talentontwikkeling bijna uitsluitend gericht op taal- en rekenvaardigheden. Heeft een kind daarentegen talent voor bijvoorbeeld schilderen, dan is het afhankelijk van het aanbod van buitenschoolse begeleiding. Dat aanbod verschilt echter sterk per regio. Zo leidt de huidige invulling van talentontwikkeling op meerdere manieren tot kansenongelijkheid, betoogt Paul Pos van de Willem de Kooning Academie. "Door te suggereren dat het onderwijs met aandacht voor talentontwikkeling iedereen gelijke kansen biedt, maskeert het juist een systeem van ongelijke kansen."
Filosoof Jan Masschelein stelt dat talentontwikkeling in het formele onderwijs een gevaarlijke benad
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
Hbo-master internationaliseert, hbo-bachelor mbo’iseert
UU-rector verdedigt podium voor Baudet: “Onze plicht om ons dit op de hals te halen”
Instroom wo sterker gedaald dan OCW voorspelde
Universiteit Maastricht wacht niet op WIB en UNL en komt met aangescherpt taalbeleid
“We moeten ons radicaal verzetten tegen de systematische aanval op wetenschap”
