Honors-diploma verhoogt baankans niet

Nieuws | de redactie
7 juli 2022 | Honors-alumni hebben weinig voordeel bij sollicitaties, blijkt uit onderzoek van de Hanzehogeschool. Werkgevers weten weinig van honors af en de studenten zijn onzeker over de wijze waarop ze hun verdiensten kunnen inzetten.
Beeld: Tima Miroshnichenko

Hoewel alumni over het algemeen positief zijn over hun deelname aan honors-programma’s, zijn ze onzeker over de rol van hun diploma in het sollicitatieproces. Dit blijkt uit onderzoek van Arie Kool, Elanor Kamans en Marca V. C. Wolfensberger van de Hanzehogeschool. Hoewel de studenten wel met de praktijk in aanraking komen en een netwerk kunnen opbouwen, lijken ze niet te weten hoe ze dit het beste in kunnen zetten bij het zoeken naar een baan. Werkgevers lijken daarnaast weinig te weten over de toegevoegde waarde van een extracurriculair programma. 

De onderzoekers benaderden tussen 2017 en 2020 honors-alumni die ongeveer achttien maanden waren afgestudeerd; genoeg tijd om aan te nemen dat ze zijn begonnen met werken, schrijven de onderzoekers. Ze beantwoordden vragen over hun waardering van het honors-traject en hun beroep daarop bij sollicitaties. In totaal deden 79 respondenten mee.  

Het perspectief van de werkgever 

De alumni waren over het algemeen erg positief over het honors-programma. Ze gaven aan dat honors-programma’s hun persoonlijke ontwikkeling had gestimuleerd doordat ze een breder perspectief en meer zelfvertrouwen kregen. Een respondent zei: “Ik had het gevoel dat ik me beter en sneller op verschillende punten kon ontwikkelen dan bij het normale studieprogramma.” Daarnaast bleek de ruimte om je eigen curriculum samen te stellen en te experimenteren ook erg hoog te worden gewaardeerd. 



Hoewel alle alumni zeiden dat ze het honors-programma op hun CV hadden gezet, gaf 49 procent aan het idee te hebben dat dit geen tot weinig invloed had op hun kansen om aangenomen te worden. Daarnaast gaf 21 procent aan niet te weten of het effect had. Volgens sommige respondenten kwam het gebrek aan effect doordat de werkgevers met wie ze spraken niets van honors-programma’s afwisten. “Het programma kwam niet ter sprake tijdens het sollicitatiegesprek”, zei een van hen. “De toegevoegde waarde voor werknemers is laag. Vaak moet ik uitleggen waar het over ging en wat ik deed”, verklaarde een ander. 

De onderzoekers schrijven dat uit een eerdere studie uit 2015 ook bleek dat er in het werkveld relatief weinig bekendheid met honors-programma’s is. Volgens hen is er meer inzicht nodig in de rol die zo’n programma speelt in het sollicitatieproces vanuit het perspectief van de werkgever. 

Brug naar het werkveld 

Het honors-programma van de Hanzehogeschool maakt gebruik van een aantal leerdoelen, zoals het vermogen om met complexe kwesties om te gaan en het vermogen om met ethische dilemma’s om te gaan. Voor de respondenten was het belangrijkste leerdoel ‘buiten de grenzen van je eigen discipline kijken’. Sommige respondenten zeiden ook dat deze leerdoelen hen hielpen op professioneel vlak; “Ik had alleen maar op dit punt kunnen komen dankzij honors”, verklaarde één van hen.  

De oud-studenten zagen het programma daarnaast als een brug naar het werkveld. Tijdens honors-gerelateerde activiteiten kregen ze namelijk de mogelijkheid om het werkveld te leren kennen, waardoor ze een netwerk konden opbouwen, schrijven de onderzoekers. Ook de mogelijkheid om interdisciplinair te werken en iets toe te voegen aan de samenleving werd volgens hen gewaardeerd. 

Toch was het percentage alumni dat na achttien maanden een baan had gevonden niet hoger dan bij studenten die het programma niet hadden gevolgd, blijkt uit cijfers van de Onderwijsinspectie. Echter, relatief gezien gingen wel meer studenten door met een master-opleiding.  

Bewustwording en training 

Al met al is het duidelijk dat alumni onzeker zijn over de rol die een honors-diploma speelt bij het solliciteren. Wellicht is een deelname aan het honors-programma niet onderscheidend vanuit het perspectief van een werkgever. Volgens de onderzoekers moet er meer algemene bewustwording over het programma komen, vooral met betrekking tot de toegevoegde waarde ervan in het werkveld.  

Verder kunnen de studenten uitgelegd krijgen welke rol een honors-diploma kan spelen in het sollicitatieproces. “Alumni zeggen zelf dat honors een positief effect heeft op hun netwerk en projecten in het werkveld, maar het lijkt er niet op dat ze hebben geleerd hoe ze zichzelf goed kunnen presenteren tijdens sollicitaties”, aldus de onderzoekers. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK