Studiesucces relatief eenvoudig te voorspellen

Nieuws | de redactie
9 augustus 2022 | Instellingen kunnen met een beperkte en toegankelijke dataset het studiesucces van eerstejaarsstudenten voorspellen. Dat blijkt uit onderzoek van NWO en de Erasmus Universiteit. De resultaten van de vooropleiding en de eerste tentamens voorspellen een al dan niet succesvol eerste jaar.
Beeld: Sam Balye

Uit onderzoek blijkt dat universiteiten relatief makkelijk het studiesucces van eerstejaarsstudenten kunnen voorspellen. Resultaten van de middelbare school en de resultaten van de eerste tentamens zijn een goede indicator voor de kansen van een student om het eerste jaar goed door te komen. Etnische achtergrond en geslacht blijken daarentegen minder relevant. Instellingen kunnen zo studenten met een hoge kans op uitval vroeg identificeren. 

Veelbelovende informatiebron 

Voor het onderzoek gebruikten Baars, Schmidt (die tussen 2009 en 2013 rector was van de EUR) en Hermus data van bijna 25.000 studenten die tussen 2009 en 2015 met hun studie aan een Nederlandse universiteit begonnen. Het ging om eindexamenresultaten, etnische achtergrond en geslacht. De onderzoekers gebruikten daarnaast ook de resultaten van de eerste twee tentamens van de studie. Deze beperkte dataset is toegankelijk voor instellingen, waardoor ze een veelbelovende informatiebron voor toekomstig studiesucces vormen. 

Bij inschrijving ga je akkoord met onze privacy-voorwaarden. Deze voorwaarden zijn hier te lezen.

De nieuwsbrief is exclusief toegankelijk voor medewerkers van onze partners.

De onderzoekers zagen een duidelijk verschil in studiesucces tussen de groepen studenten, die werden gevormd op basis van de bovengenoemde data. De belangrijkste indicator waren de prestaties tijdens de vooropleiding. Van de groep studenten die lage cijfers op hun eindexamen haalden (5,5 – 6,4), haalde maar 36 procent alle zestig ECTS in het eerste jaar en stopte 41 procent met de studie. Van de groep studenten met hoge middelbare schoolcijfers (7,5 en hoger) haalde 78 procent alle zestig ECTS en stopte maar 8 procent. 

Vroegtijdig ondersteunen 

De onderzoekers vonden daarnaast verschillen in studiesucces tussen studenten met verschillende etnische achtergronden en geslacht. Vrouwen deden het gemiddeld iets beter in vergelijking met de mannen, net als studenten met een Nederlandse achtergrond vergeleken met studenten met een niet-Nederlandse achtergrond. Echter, deze gegevens hadden geen extra voorspellende waarde naast de resultaten van de vooropleiding; de studenten met het meeste studiesucces waren nog steeds diegenen met de hoogste cijfers, ongeacht hun achtergrond of geslacht. 

De prestaties van de eerste tentamens maakten daarentegen wel verschil. Studenten die voor deze tentamens slaagden, hadden 79 procent kans om het eerste studiejaar in de nominale tijd af te ronden. Van de studenten die voor minstens één tentamen zakten, behaalde maar elf procent alle studiepunten van het eerste jaar. 

Studiesucces en matching

Instellingen hebben de middelbare schoolresultaten en de resultaten van de eerste tentamens vaak al in hun administratie, wat betekent dat ze relatief makkelijk zelf het studiesucces van eerstejaarsstudenten kunnen voorspellen. De onderzoekers raden aan deze studenten vroegtijdig te ondersteunen met gepersonaliseerde hulp. Studenten die dreigen uit te vallen omdat ze een mismatch met de opleiding ervaren, kunnen verwezen worden naar een andere opleiding die beter bij ze past. Verder kunnen de studenten met een hoge kans op succes wellicht meer uitgedaagd worden, stellen de onderzoekers. 

Naast het ondersteunen van studenten met een hoog risico op uitval, kunnen voorspellingen van studiesucces ook helpen bij het selecteren van studenten voor een opleiding en bij het verbeteren van matchingsmethoden.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK