Gebrek aan zicht op onderwijskwaliteit zit verbetering studiesucces in de weg
Opinie | door Ellen Klatter
22 september 2022 | Wie wil begrijpen waarom het studiesucces van studenten verschilt, zal inzicht moeten krijgen in de onderwijskwaliteit van de opleiding. Precies daar zit een blinde vlek, betoogt Ellen Klatter, lector Studiesucces bij Hogeschool Rotterdam. Het hbo mist een eigen definitie van onderwijskwaliteit en docenten missen vaak de vaardigheden om vanuit een grondige probleemanalyse aan de slag te gaan met het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Daarom komt men niet verder dan pleisters plakken. We moeten af van dat ‘zachte heelmeesterschap', stelt Klatter.

Studiesucces blijkt relatief eenvoudig te voorspellen, concludeerden Rotterdamse onderzoekers. Hun o
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Ellen Klatter :
Lector Versterking Beroepsonderwijs en Lector Studiesucces bij Hogeschool Rotterdam.
Meest Gelezen
VVD en Bruins botsen hard over sturing in het hoger onderwijs
Essays schrijven met ChatGPT lijkt leervaardigheid studenten te schaden
Wetenschappers geven negen argumenten om banden met Israëlische instellingen te verbreken
Het is zinvol om als universiteit jaarlijks meer dan honderd persberichten te versturen
“PVV met hun rancune is weg, waarom blijven bezuinigingen op onderwijs dan staan?”
