Gebrek aan zicht op onderwijskwaliteit zit verbetering studiesucces in de weg

Opinie | door Ellen Klatter
22 september 2022 | Wie wil begrijpen waarom het studiesucces van studenten verschilt, zal inzicht moeten krijgen in de onderwijskwaliteit van de opleiding. Precies daar zit een blinde vlek, betoogt Ellen Klatter, lector Studiesucces bij Hogeschool Rotterdam. Het hbo mist een eigen definitie van onderwijskwaliteit en docenten missen vaak de vaardigheden om vanuit een grondige probleemanalyse aan de slag te gaan met het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Daarom komt men niet verder dan pleisters plakken. We moeten af van dat ‘zachte heelmeesterschap', stelt Klatter.
Beeld: 123rf.com
Studiesucces blijkt relatief eenvoudig te voorspellen, concludeerden Rotterdamse onderzoekers. Hun o
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Ellen Klatter : 

Lector Versterking Beroepsonderwijs en Lector Studiesucces bij Hogeschool Rotterdam.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK