‘Gebrek aan ethische kaders voor AI bij mediaorganisaties is problematisch’

Nieuws | de redactie
12 oktober 2022 | Mediaorganisaties maken in toenemende mate gebruik van kunstmatige intelligentie. Bij de ontwikkeling daarvan ontbreekt het aan ethische kaders en richtlijnen, blijkt uit onderzoek van meerdere mediaorganisaties en de Hogeschool Rotterdam. Ethische beslissingen worden vaak door technici en ontwikkelaars op basis van gevoel gemaakt. Het gebruik van kunstmatige intelligentie heeft zo'n vlucht genomen dat HR-onderzoeker Oumaima Hajri pleit voor een innovatiepauze om eerst eens wat fundamentele vragen te beantwoorden.
Oumaima Hajri, onderzoeker bij de Hogeschool Rotterdam, presenteert de voorlopige onderzoeksresultaten tijdens de Dutch Media Week.
Het gebruik van kunstmatige intelligentie neemt toe. Dat zet het hoger onderwijs en de brede samenle
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK