Zorgkundeopleidingen toetsen nauwelijks op interprofessionaliteit
Zorgprofessionals moeten kunnen samenwerken met collega’s uit andere disciplines, maar er wordt weinig aandacht besteed aan de toetsing van ‘interprofessionaliteit’ tijdens de bachelor. Er zijn namelijk geen algemene regels voor de vormgeving van het beoordelen van interprofessionele vaardigheden. Hester Smeets, Dominique Sluijsmans, Albine Moser en Jeroen van Merriënboer van Zuyd Hogeschool onderzochten wat volgens verschillende perspectieven essentieel is voor de ontwikkeling van de interprofessionaliteit van studenten.
In het kwalitatieve onderzoek spraken vijf focusgroepen onderling over de oefening in en toetsing van de interprofessionaliteit van zorg- en welzijnsstudenten. De groepen vertegenwoordigden vijf verschillende perspectieven, namelijk internationale experts, onderwijswetenschappers, patiënten, studenten en docenten. Iedere groep bestond uit vijf tot tien deelnemers. Na het onderlinge overleg vond nog een bijeenkomst plaats met deelnemers van verschillende groepen.
Patiënten
Volgens de deelnemers is het essentieel dat de beoordeling transparant en authentiek is. Omdat het gaat om een complex onderwerp, moet het voor studenten duidelijk zijn wat hun leerdoelen zijn en hoe ze daarop beoordeeld worden. Daarnaast vinden de deelnemers het belangrijk dat de studenten leren over een breed scala aan competenties, zoals communicatie en de vaardigheid om verder te denken dan je eigen discipline.
De wekelijkse nieuwsbrief is nog korte tijd gratis te ontvangen. De voorwaarden vindt u hier.
De beoordeling hoeft niet per se te worden uitgevoerd door de docenten. Ook mensen met andere perspectieven, zoals experts uit de zorg, kunnen die beoordeling uitvoeren, vonden leden van de focusgroepen. De groep patiënten gaf aan dat zij wellicht een waardevolle toevoeging kunnen bieden vanwege hun ervaringen met zorgprofessionals. Deze beoordelaars hoeven daarnaast niet per se onderwijservaring te hebben maar moeten wel getraind zijn in het geven van een beoordeling.
Interprofessionaliteit is complex
Uit het onderzoek bleek tevens dat het belangrijk is om de studenten niet alleen te beoordelen op de uitkomsten van de opdrachten over interprofessionaliteit maar ook op het proces tijdens de opdracht. Daarna moeten studenten zowel als groep als op individueel niveau een beoordeling krijgen. Op die manier blijft de samenwerking van de groep een belangrijke factor, zonder dat sommigen hun voordeel halen door niets of weinig te doen en zonder dat er concurrentie ontstaat tussen studenten.
Het onderwijzen en beoordelen van interprofessionaliteit is complex en vergt kennis van veel verschillende perspectieven, schrijven de onderzoekers. Toch is er tijdens opleidingen vaak maar weinig tijd om dit onderwijs vorm te geven, waardoor het lastig is om verschillende methoden en perspectieven toe te passen. Idealiter zou interprofessionaliteit gedurende het hele curriculum regelmatig terugkomen. Hoe dit het beste in het curriculum past is, moet uit toekomstig onderzoek blijken.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd