Nederland kan leren van Duits model praktijkgericht onderzoek

Opinie | door Herman Blom
7 november 2022 | In Nederland wordt vaak gedacht dat het Duitse model van praktijkgericht onderzoek star is en het Nederlandse model wendbaar en flexibel. Daarop is veel af te dingen, schrijft Herman Blom, lector Onderzoek bij NHL Stenden Hogeschool en docent aan de Hochschule Osnabrück. Zo kent Duitsland academisch ingestoken hogescholen en een innovatiemodel van ‘vasthoudend innoveren’, wat op termijn misschien wel veel effectiever is dan het Nederlandse ‘hit and run’-model met de hoop op radicale innovaties in korte projecten.
Een gebouw van de Hochschule Osnabrück, dat een campus deelt met de Universität Osnabrück. Beeld: Rene Löhrer (CC-BY-3.0)
Hoe combineer je lectoren, onderzoekers, docenten, studenten en het werkveld zodanig dat zich een wa
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Herman Blom : 

Lector Onderzoek bij NHL Stenden Hogeschool en docent bij de Hochschule Osnabrück.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK