Internationale studenten hebben meer stress dan Nederlandse studenten
Het proefschrift van Yaĝmur Amanvermez is gericht op het begrijpen en aanpakken van stress onder studenten en biedt een uitgebreide blik op de stressfactoren waarmee studenten in Nederland worden geconfronteerd. Daarnaast onderzocht Amanvermez de mogelijke interventies ten bate van stressmanagement.
Niet beperkt tot academische zorgen
Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat 24 procent van het totaal aantal studenten hoge stressniveaus meldt. Onder internationale studenten ligt dat percentage met dertig procent fors hoger dan bij Nederlandse studenten (22 procent). Deze stress is niet beperkt tot academische zorgen. Het betreft verschillende facetten van het leven, zoals financiën, gezondheid, relaties en de gezondheid van dierbaren.
Een opvallende bevinding is dus de positie van internationale studenten. Terwijl alle studenten vatbaar zijn voor stress, ervaren internationale studenten bijkomende druk, aldus de onderzoeker. Zij moeten zich aanpassen aan een nieuw academisch systeem en een nieuwe culturele omgeving en moeten vaak ook een nieuwe taal leren. Dat alles bij elkaar kan hun stressniveaus aanzienlijk verhogen. Ook is er vaak grote afstand tot een sociaal ondersteuningsnetwerk, waardoor gevoelens van isolatie en eenzaamheid kunnen toenemen. Bovendien ervaren sommige internationale studenten discriminatie, wat verder kan bijdragen aan stress.
Internationale studenten ervaren ook significant meer financiële stress, blijkt uit het promotieonderzoek. Dit is een belangrijk inzicht voor universiteiten en beleidsmakers, omdat het benadrukt dat er specifieke ondersteuningsmechanismen nodig zijn voor deze groep studenten, aldus Amanverdez.
Waardevolle aanvulling
Er is een groeiende trend onder studenten om ‘mind-body interventies’ zoals yoga, mindfulness en meditatie te gebruiken als copingmechanisme. Dat wordt vaak gezien als een niet-stigmatiserend alternatief in vergelijking met traditionele geestelijke gezondheidszorg. Het wetenschappelijke bewijs dat de effectiviteit van deze populaire interventies onderbouwd is echter schaars, aldus Amanvermez. Er blijkt nogal vaak sprake te zijn van bias. Eerder onderzoek suggereert dat dergelijke interventies desondanks een waardevolle aanvulling kunnen zijn op traditionele stressmanagementtechnieken.
Universiteiten worden door de VU-promovendus aangemoedigd om proactief te zijn in het identificeren van stressbronnen onder hun studentenpopulatie. Daarbij kunnen regelmatige screenings nuttig zijn om deze bronnen te identificeren en interventies dienovereenkomstig aan te passen. Daarnaast wordt het belang van het aanbieden van stressmanagementinterventies, waaronder mind-body interventies, benadrukt.
Het proefschrift van Amanvermez benadrukt het belang van een holistische benadering van studentenwelzijn. Zowel academische als niet-academische stressbronnen moeten daarbij worden erkend en aangepakt.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd