‘Vraag vanuit werkveld vaak helder, antwoord vanuit hogeschool juist lastig’

Nieuws | de redactie
16 oktober 2023 | In het werkveld weet men vaak heel helder waaraan behoefte is. Die vraag vertalen, relaties bouwen en interesse voor onderzoek wekken is dan ook niet zo lastig. De uitdaging zit erin een passend antwoord te geven vanuit de hogeschool, zegt Nienke Fabries. Zij heeft veel ervaring met de samenwerking tussen hogescholen en hun omgeving en is directeur van het Centre of Expertise Veiligheid en Veerkracht bij Avans. Dat CoE werd onlangs officieel gelanceerd.
Nienke Fabries, directeur van het CoE Veiligheid & Veerkracht bij Avans, tijdens de lancering. Beeld: Angeline Swinkels

Avans wil een kennisinstelling worden, heeft de hogeschool expliciet uitgesproken. Vier centers of expertise en twee expertisecentra moeten een belangrijke bijdrage leveren aan het slagen van dat plan. Op de dag waarop Avans opnieuw als beste grote hogeschool uit de bus van de HBO Keuzegids kwam, werd met de officiële lancering van Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht een stukje verder aan de weg van het onderzoek getimmerd.  

Aan praktijkgericht onderzoek heb je binnen honderd dagen iets 

Het Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht verenigt negen lectoraten en drie onderzoekslijnen, vertelde directeur Nienke Fabries voorafgaand aan de officiële lancering. Fabries was het afgelopen jaar kwartiermaker voor het CoE en werkte daarvoor als strategisch adviseur regionale samenwerking bij Fontys en als programmamaker bij de Hogeschool Rotterdam. In die tijd heeft ze geleerd zo bondig mogelijk uit te leggen wat een Center of Expertise is, bewees ze ten overstaan van een volle zaal. 

“Een Center of Expertise is een netwerk waarin we door onderzoek samen met het onderwijs en het werkveld continu bezig zijn ervoor te zorgen dat mensen in de praktijk hun werk beter kunnen doen en onze studenten onderwijs krijgen dat aansluit op die praktijk”, aldus Fabries. Voor praktijkgericht onderzoek had ze een nog kortere omschrijving. “Praktijkgericht onderzoek is onderzoek waaraan je binnen honderd dagen iets hebt. Of niet, maar dan weet je dat ook.” 

Antwoord vanuit hogeschool ingewikkeld 

In haar vorige rollen was ze al gewend om van buiten naar binnen te werken, vertelde Fabries aan ScienceGuide. “De energie en de vragen zitten buiten. In elke verkoopfunctie weet je: de mensen buiten weten wel wat ze nodig hebben. Het vertalen van die vragen is niet zo lastig, en relaties bouwen en mensen interesseren voor onderzoek is ook niet zo moeilijk. Het lastige is om binnen een hogeschool processen te ontwikkelen waaraan zij iets hebben en programma’s te organiseren waarin onderwijs, onderzoek en werkveld goed samenwerken.” 

Bij inschrijving ga je akkoord met onze privacy-voorwaarden. Deze voorwaarden zijn hier te lezen.

De wekelijkse nieuwsbrief is nog korte tijd gratis te ontvangen. De voorwaarden vindt u hier.

Het kwartiermaken zelf was dus niet zo moeilijk, vond Fabries, maar het doorvertalen naar resultaten wel. Daarbij bedient ze zich af en toe van een bekende verkopersgewoonte: eerst iets verkopen en daarna intern betogen dat het er moet komen. “Kijk, het is een van onze taken als Center of Expertise om de organisatie een beetje te laten kantelen. Als we bijvoorbeeld een subsidieaanvraag binnenkrijgen voor iets dat een beetje buiten het comfort ligt maar wel echt wordt gevraagd vanuit ons netwerk, kunnen we daarna beargumenteren dat we het dan wel moeten doen. Dan ga ik op zoek naar docenten die willen meehelpen.” 

Iedere docent van hogeschool moet hier iets kunnen halen 

De kenniskringen rond lectoraten van Avans zijn de afgelopen jaren enorm uitgebreid met onderzoekers en docent-onderzoekers, aldus Fabries. Uiteindelijk moet iedere docent iets kunnen halen bij het Center of Expertise, vindt zij – of het nu een makkelijk werkveldcontact is, een onderzoek of een versteviging van het onderwijs. “Als docenten niet zien wat ze aan het CoE hebben, moeten wij het beter gaan uitleggen.” 

Fabries gelooft in samenwerking tussen onderzoekers en docenten. “Je moet een docent niet een onderzoeksrapport onder de neus schuiven en zeggen: ‘hallo, maak hier maar een les van’.” Een beter voorbeeld ziet ze bij een onderzoeker die gebruikmaakt van de methode ‘financial crime scripting’, waarbij alle financiële acties van een crimineel in kaart worden gebracht. “Daarbij komen heel veel financiële dienstverleners kijken. Met twee docenten van Accountancy & Control maakt die onderzoeker nu een module waarin ze die inzichten uit onderzoek vertalen naar het onderwijs. Zo moet het gaan.” 

Samenwerking zonder relatie is geen samenwerking 

Nadat waarnemend Avans-bestuursvoorzitter Jacomine Ravensbergen, de Bossche burgemeester Jack Mikkers en Nienke Fabries gedrieën een knop indrukten om oprichting van het Center of Expertise te markeren, verschenen enkele lectoren en werkveldpartners ten tonele. In gesprek met lector Janine Janssen vertelde Remco Jansen, directeur bij de Taskforce-RIEC van Zeeland en Noord-Brabant, hoe belangrijk menselijke relaties zijn bij samenwerkingen tussen verschillende organisaties.  

“Er is maar één file waarin ik graag sta, en dat is de file voor het koffieautomaat”, aldus Jansen. “Daar ontmoet je allerlei verhalen; soms over de inhoud, soms over de mens. Nieuwsgierigheid naar elkaar is belangrijk. Samenwerking is altijd iets tussen mensen. Als er geen relatie is, is er in mijn optiek geen samenwerking.” 

Jansen vertelde ook hoe studenten van een hogeschool zoals Avans bij zijn organisatie kunnen leren. “Als ze binnenkomen, doen ze dat met een rugtas vol boekenwijsheid. Hoe zet je dat echter om naar de praktijk? Dat laten we ze ontdekken. Zij brengen kennis en initiatief mee, en wij geven hen de ruimte om te ontdekken. Dat zijn de randvoorwaarden.” 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK