Internationale studenten in Nederland gebruiken veel drugs
Een recente studie, geleid door Arne van den Bos en collega’s van de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen, heeft inzichtelijk gemaakt hoe prevalent middelengebruik is onder internationale studenten en hoe zij dit zelf waarnemen. Daarover was tot op heden weinig bekend. Gezien de substantiële grootte van de groep internationale studenten en de specifieke uitdagingen waarmee ze geconfronteerd kunnen worden, zoals afstand tot hun vertrouwde sociale omgeving en aanpassing aan een nieuwe cultuur, werd het belangrijk geacht dit te onderzoeken, zeggen de Groningse onderzoekers.
Meer aandacht voor de nieuwe cultuur dan de studie
Internationale studenten zijn vaak vooral gericht op het hebben van een mooie studietijd en het integreren in de nieuwe cultuur, en minder op hun studie. Dit suggereert volgens de onderzoekers dat hun middelengebruik substantieel kan zijn en het onderzoeken meer dan waard is.
In het onderzoek is gebruikgemaakt van een online enquête, uitgezet via de nieuwsbrieven van het Erasmus Student Network Groningen in september 2020 en 2021. In totaal namen 515 internationale studenten deel. De enquête bevatte vragen over middelengebruik, risicoperceptie, attitudes en sociale normen met betrekking tot middelengebruik.
Uit de onderzoeksresultaten bleek dat er een hoge prevalentie is van middelengebruik onder internationale studenten. Cannabis en lachgas worden het vaakst gebruikt en als het minst schadelijk beschouwd door internationale studenten. Dit wijst volgens de onderzoekers op een verband tussen de houding van de studenten ten opzichte van een bepaald middel en hun recente gebruik ervan.
Gebruiken ook andere soorten drugs dan Nederlandse studenten
Internationale studenten in Nederland zijn daarnaast meer dan hun Nederlandse studiegenoten geneigd om andere soorten drugs te gebruiken. Dit omvat drugs zoals lachgas, ecstasy, amfetamine, cocaïne en ketamine. De prevalentie van het gebruik van deze stoffen was relatief hoog onder internationale studenten.
Bovendien bleek uit deze studie dat internationale studenten de prevalentie van middelengebruik, vooral van cannabis en ecstasy, onder de Nederlandse volwassen bevolking aanzienlijk overschatten. Dit wijst op een verstoorde perceptie van sociale normen rondom middelengebruik, aldus de onderzoekers. Dit aspect van sociale normen is volgens hen belangrijk omdat het inzichtelijk maakt hoe internationale studenten de middelengebruikscultuur in Nederland waarnemen en hoe hun eigen gedrag hierdoor mogelijk beïnvloed wordt. Het feit dat studenten de prevalentie van bepaalde middelen in de samenleving overschatten, kan bijdragen aan een meer ontspannen houding ten opzichte van het gebruik van deze middelen, wat weer kan leiden tot hogere gebruikscijfers onder deze groep.
Mannen twee keer zo vaak aan de cocaïne
Binnen de groep internationale studenten waren kleine verschillen in middelengebruik zichtbaar, vooral gebaseerd op hun regionale afkomst. Studenten uit Noord-Europa gebruikten bijvoorbeeld vaker cocaïne en ecstasy vergeleken met studenten uit andere Europese regio’s. Wat betreft het recente gebruik van cocaïne werd een geslachtsverschil opgemerkt: dat lag bij mannelijke internationale studenten twee keer zo hoog als bij vrouwelijke studetenten.
Interessant is dat studierichting of academische disciplines niet gerelateerd leek te zijn aan verschillende patronen van middelengebruik. Dit suggereert dat het middelengebruik onder internationale studenten niet specifiek is voor een bepaald studiegebied, maar eerder een algemeen verschijnsel is binnen de studentengemeenschap.
Deze onderzoeksresultaten leidden tot enkele belangrijke conclusies en aanbevelingen, zeggen de onderzoekers. De bevindingen rondom de percepties en attitudes van studenten ten aanzien van middelengebruik, evenals hun overschatting van het middelengebruik in de algemene bevolking, onderstrepen het belang van gerichte voorlichting en interventies. Internationale studenten moeten, meer dan nu het geval is, gewezen worden op de risico’s van drugsgebruik.
Open en ondersteunende omgeving
Verder werd het belang van een open dialoog over middelengebruik benadrukt. De studie wees uit dat internationale studenten terughoudend kunnen zijn in het spreken met professionals over hun middelengebruik. Door een open en ondersteunende omgeving te creëren waarin studenten zich veilig voelen om over deze kwesties te praten, kan er beter worden ingespeeld op hun specifieke uitdagingen en behoeften.
Dit is met name relevant voor organisaties die zich richten op internationale studenten, zoals studentenverenigingen. Zij kunnen volgens de onderzoekers een cruciale rol kunnen spelen in de primaire preventie door het verstrekken van accurate informatie en het integreren van voorlichting over middelengebruik en de risico’s ervan in hun activiteiten.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd