‘Vier adviezen om academische vrijheid te versterken’
Opinie | door gastauteurs
7 maart 2025 | “De primaire taak van academische instellingen is de bevordering van wetenschap en kennis. Of die kennis vervolgens bijdraagt aan een betere wereld, is een bijzaak en prettige bijkomstigheid”, aldus vier studenten uit verschillende universiteitsraden. Vanuit die insteek geven zij het ministerie van OCW alvast vier adviezen voor de uitwerking van een aangenomen motie om de academische vrijheid te versterken. Dat vereist een fundamentele bestuursomslag en een actieve houding van zowel de overheid als instellingen, schrijven de studenten.

De komst van minister Brekelmans op de Universiteit van Amsterdam (UvA) voor deelname aan room for d
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
VVD en Bruins botsen hard over sturing in het hoger onderwijs
Essays schrijven met ChatGPT lijkt leervaardigheid studenten te schaden
Wetenschappers geven negen argumenten om banden met Israëlische instellingen te verbreken
Het is zinvol om als universiteit jaarlijks meer dan honderd persberichten te versturen
“PVV met hun rancune is weg, waarom blijven bezuinigingen op onderwijs dan staan?”
