‘Vergelijking tussen sociologisch en psychologisch overbruggingsprogramma voor eerstejaars en eerstegeneratiestudenten’
Opinie | door Lieve de Coninck & Izaak Dekker
19 mei 2025 | Een deel van de hoger-onderwijsinstellingen biedt aankomende studenten een vrijwillig overbruggingsprogramma tussen het aanmelden en het begin van de studie. HvA-onderzoekers Lieve de Coninck en Izaak Dekker onderzochten het effect van twee varianten van deze programma’s: 1) met een onderwijssociologische benadering gericht op academisch kapitaal en 2) met een psychologische benadering gericht op studievaardigheden. Hierbij onderzochten ze ook of deze programma’s anders werkten voor eerstegeneratiestudenten.

De overgang naar het hoger onderwijs is voor veel instellingen een thema. Vanwege de diversiteit aan
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
Lectoraten moeten steeds vaker achter het geld aanlopen, waarschuwen lectoren
Nederland onderschat baten internationalisering door gebrekkige stayrate-metingen
Citatiebias remt loopbanen vrouwelijke wetenschappers, waarschuwt Delftse onderzoeker
Kies Europa, horen Amerikaanse wetenschappers – maar wie gaat dat betalen?
‘Laat praktijkonderzoekers het gat tussen wetenschap en samenleving dichten’
