‘Vergelijking tussen sociologisch en psychologisch overbruggingsprogramma voor eerstejaars en eerstegeneratiestudenten’

Opinie | door Lieve de Coninck & Izaak Dekker
19 mei 2025 | Een deel van de hoger-onderwijsinstellingen biedt aankomende studenten een vrijwillig overbruggingsprogramma tussen het aanmelden en het begin van de studie. HvA-onderzoekers Lieve de Coninck en Izaak Dekker onderzochten het effect van twee varianten van deze programma’s: 1) met een onderwijssociologische benadering gericht op academisch kapitaal en 2) met een psychologische benadering gericht op studievaardigheden. Hierbij onderzochten ze ook of deze programma’s anders werkten voor eerstegeneratiestudenten.
Beeld: Siora Photography
De overgang naar het hoger onderwijs is voor veel instellingen een thema. Vanwege de diversiteit aan
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK